Den 24:e upplagan av Sweden Rock Festival är över och med 33 000 besökare per dag har festivalen åter varit slutsåld. MI skickade iväg 4 SNABBA till en trött men väldigt glad kommunikationschef.
Hur skulle du beskriva årets festival?
– Vår bästa festival hittills. Massor med bra musik, helt galet fantastisk stämning och ännu lugnare än vanligt. Genomförandemässigt så har både förproduktion och genomförande flutit på med stor harmoni. Vi har numera ett väloljat maskineri för att skapa och genomföra denna festival.
Ni säljer slut på biljetterna varje år – vad är hemligheten?
– Vi har en hög grad av besökare som väljer att komma tillbaka till oss år efter år, och det är ju det bästa betyget man kan få. Anledningen tror jag är att vi har ett uppskattat koncept musikmässigt, och så börjar vi se full effekt av våra mycket medvetna satsningar på att genomföra festivalen med hög kvalitet och service.
Organisationen Jämställd Festival har räknat ut att ni hade 96 % manligt dominerade akter på festivalen i år. Funderar ni något kring könsfördelningen bland de bokade artisterna?
– Vi ser gärna en mycket större andel kvinnliga band på Sweden Rock Festival i framtiden. Men vilka band vi bokar beror på flera saker, så som vad som finns tillgängligt och turnerar just då, vilken kvalitet de håller och om de passar in i vårt koncept.
Vad bjuder ni på nästa år?
– Mina kollegor påbörjade arbetet med nästa års line-up redan i mars, och vi har nu några bud ute på flera band som känns riktigt bra. Mer än så kan jag tyvärr inte avslöja i dagsläget…
Christel Valsinger
Mer om Jämställd Festivals genomgång av könsfördelningen på svenska festivaler här.