8 juni 2015

MIDEM 2015 Starten av en ny era?

Sverige har för första gången på länge ingen officiell delegation vid Midem. Därför har MI valt att rapportera mindre än tidigare. Men självklart finns det svenskar där – åtskilliga – dessutom gjorde nyheter kring Apple Music och YouTube att Midem även i år skapade rubriker långt utanför croisetten i Cannes.

När Sony Musics VD Doug Morris i en intervju på Midem bekräftade att Apples nya tjänst Apple Musics sjösätts i kväll (måndag) hamnade Midem i spotlight på ett sätt som var självklart förr om åren, exempelvis ur svenskt perspektiv. Likaså när YouTube avslöjade sina nya visioner om ersättningar.

Men helhetskänslan för den som inte är på plats är ändå att Midem ”betyder mindre än tidigare.” MI har pratat med två branschpersoner som ändå funnits på plats.

Jesper Thorsson, VD på organisationen Export Music Sweden, har tidigare ansvarat för en svensk delegation. Efter att Midem flyttats till svensk skolexamenstid, och blivit allt dyrare att närvara på, var Thorsson med om att fatta beslutet att i år låta svenska branschen åka enligt egen agenda.

Varför gör ni inte Midem fullt ut i år?

– Det beror egentligen på två anledningar. Dels var det svårt att få besked från svenska delegater om man ville betala extra för nordisk monterservice när vi var tvungna att fatta beslut, vilket är fullt förståeligt med tanke på den ganska radikala datumändringen. Dels hade det blivit alldeles för dyrt för många av de svenska delegaterna. Vi har legat på smärtgränsen de senaste åren för många – som då bokat direkt med Midem utanför den nordiska satsningen, vilket varit problematiskt för vår ekonomiska modell. Nu hade vi blivit tvungna att höja igen och prislappen hade blivit orimlig för många.

Hur ser planerna ut för framtida Midem?

– Jag hade precis möte med Midemorganisationen här nere på mässan och de avslöjade att Midem 2016 går av stapeln efter midsommar med start den 28 juni, och kommer alltså pågå under vardagar och inte över en helg. Vi kommer att utvärdera detta år noga tillsammans med tidigare erfarenheter så en eventuell svensk Midemsatsning ger största möjliga effekt.

Vad gör ni ”i stället för Midem”?

– Oj, vi har ju massa projekt hemma och ute världen. Dels har ju de nischade branschträffarna vi gör vunnit mark de sista åren. Som Amsterdam Dance Event, Jazzahead, Womex, Classical:NEXT m fl. Reeperbahnfestivalen i Hamburg i september har också vuxit något enormt och vi har en hel del svenska satsningar där i år. Sedan har vi satsningar i USA, Japan och förstås vår populära seminarieserie som är tillbaka efter sommaruppehållet. Jag kan avslöja att det bl.a. blir ett heldagsseminarium på USA i oktober med influgna relevanta och grymma talare. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och följ oss på hemsidan och Facebook!

En av de branschrepresentanter som åkte ner är Johan Lagerlöf hos det digitala musikbolaget X5 Music Group. Han börjar med att rabbla de som han trots allt stött på i Cannes, åtskilliga visar det sig, innan MI ställer den fråga som många har på tungan:

Hur var Midem 2015?

– Midem 2015 är antingen slutet på en era eller början på en ny. Eller kanske båda. Jag tror att det är hög tid att sluta jämföra Midem med tidigare år. Det enda man då kommer fram till är att det är ”mindre och lugnare i år”, vilket man gjort i 10 år nu. Men, skulle man se detta som om det är det första året på någonting nytt, är det faktiskt en ganska trevlig upplevelse. Inte mycket är som det var för 10 år sedan men heller inte branschen och världen utanför.

Vad var de uppenbara minusen jämfört tidigare?

– Det som framför allt saknas på årets Midem är publiken och till viss del musiken. Att fler kommer tillbaka med nya ögon men också att den nya generationen musikfolk tar stafettpinnen och gör det till sitt. Midem behöver också se över sin prissättning för att passa de nya förutsättningarna. Låg inträdesavgift men att vissa utbildningar sen kostar extra skulle kunna vara en idé. Ut med mässan i närmiljön, bort med tråkiga montrar. Midem måste också själva förstå fullt ut att utnyttja miljön man är i och att låta riktig musik ta mer plats. Armenien var huvudsponsor i år och det är jättebra med nya musikmarknader men armenisk folkmusik på ett öppningsparty är ändå inte helt optimalt. Inramningen på stranden utanför Carlton hade passat bättre med ”nästa Alesso” eller en ”ny First Aid Kit”. Förutsättningarna, musik på en sommarstrand i Cannes, det är nästan så perfekt som det kan vara. Men ibland ser vi inte skogen för alla palmerna som står i vägen.

Vad var bäst?

– Är det något som musikbranschen behöver så är det utbildning och dessa seminarier är ofta välbesökta. En tre timmars session om streaming var fullsatt med över 200 personer. Andra sessions som var mycket viktiga var diskussioner om publishingtariffer i streamingvärlden och innovation inom marknadsföring.

Lars Nylin