5 juni 2015

FÖRLAG Het debatt om streamingpengar

Diskussionen om streamingersättningen till låtskrivare har hettat till ordentligt. Den är exempelvis ett huvudämne på dagsaktuella Midem i Cannes. MI summerar.

Diskussionen har tänt till på flera fronter. När MIDEM drog igång gjorde tyska förlagsorganisationen DMV ämnet till ett huvudnummer vid en presskonferens. Universal Music Publishings nya VD Jody Gerson tittar på saken i ett annat perspektiv i ett brev till sina managements: vad händer om amerikanska förlag lämnar kollektiv licensiering och licensierar direkt till de olika tjänsterna?

Engelska Musicbusiness Worldwide gör en pedagogisk analys om var pengarna tar vägen under den provokativa rubriken ”Poor Songwriters: The hidden costs that are butchering musicians income.”

Länk till MBW:

http://www.musicbusinessworldwide.com/poor-songwriters-how-hidden-costs-are-butchering-their-income/

Länk till CMU-analys av Jody Gersons brev:

http://www.completemusicupdate.com/article/universal-publishing-chief-addresses-questions-around-direct-licensing-of-digital/

Länk till CMU-artikel om DMV-upprop:

http://www.completemusicupdate.com/article/publishers-to-call-for-better-digital-royalties-at-midem-this-weekend/

Lars Nylin