Samuel Arvidsson är Head of Digital på Warner Music. Nu blir han ansvarig för Absolute Music-utgivningen. MI har haffat honom för en 4 SNABBA.
I dagarna har Niklas Ehring (Universal) och Mikael Agnepil (Spotify) gått vidare från EVA Records/Absolute Music till nya uppdrag i samband med att EVA-samarbetet läggs ner. På Warner Music, som fram till nu hyst EVA och Absolute, blir nu Samuel Arvidsson ansvarig för Absolute Music-utgivningen.
Finns Absolute Music kvar och finns det behov av samlingar i streamingens era?
– Absolute Music finns I allra högsta grad kvar och är ett varumärke som Warner äger. EVA Records var ett joint venture mellan majorbolagen. Det var ett fantastiskt samarbete som hade en enormt genomslag i Sverige där Lasse Höglund, Mikael Agnepil och Niklas Ehring gjorde ett makalöst bra jobb.
– Det finns bevisligen en plats för båda formaten de kommande åren och vi vill möta kunderna på det sätt där de känner sig mest hemma. Vi expanderar inom TV, radio, spel och underhållning under kommande månaderna. Vi släpper även ett par fysiska samlingar under Absolute-flagg kommande året eftersom det finns en marknad för den typen av produkt, men fokus kommer att vara på nya plattformar.
Hur ser ditt jobb ut efter förändringen?
– Mitt jobb är Head of Digital Sales där vi har kombinerat digital sales, spellistor och Absolute. Eftersom konsumenten i dag använder musik i olika leanback-miljöer – radio eller spellistor eller samlingar – är det naturligt att bolaget vill ha en samlad bild och ta fram de bästa strategierna för våra artister och deras musik. Vi satsar på account management mot våra digitala konton och vi har strategiska initiativ för att ta Absolute Music till användare på iTunes, Tidal, YouTube och Spotify som vill ha världens bästa musik samlad på samma ställe – precis så som Absolute alltid har fungerat. Vi kommer att rekrytera tre personer kommande månaderna som brand managers, designers och playlist curators i ett första steg.
Om du måste välja en enda samling genom tiderna, vilken blir det och varför?
– Jag lyssnar mest på ny musik. Men om jag måste välja en samling så blir det en mixtape av Sasha och CJ Mackintosh som släpptes i början på 90-talet. Samlingar är för mig i dag playlists, som känns mer levande. Jag förstår att de flesta människor tycker det är bekvämt att använda samlingar och playlists för att upptäcka ny musik.
Vilken är din egen bakgrund?
– Mina första fem år efter skolan var jag på reklam- och PR-byråer som Ogilvy och Hill & Knowlton. 2001 började jag som Head of Radio på BMG och efter sammanslagningen med Sony Music var jag på Sony BMG, där Per Sundin var VD. 2007 flyttade jag till Sony Music i London där jag stannade under fyra år. Jag var ansvarig för Spotify, YouTube, Vevo och några andra globala konton. Därefter flyttade jag tillbaka till Stockholm och blev marknadschef på EMI Music under Stefan Blom. Nu är jag på Warner Music med Jonas Siljemark och hans team. Jag har verkligen haft förmånen att få jobba med många duktiga människor och artister under åren.
Lars Nylin