5 maj 2015

DIGITALT YouTube slår rekord i räckvidd

SVT, TV4 och Youtube är de kanaler som når flest tittare i Sverige visar siffror från Mediavision. I Mediavisions rapport för första kvartalet i år har Youtube slagit räckviddsrekord i Sverige. Sett till daglig räckvidd är det nu bara SVT och TV4 som når fler tittare.

– Att YouTube länge varit ohotad bland onlinetjänsterna är ingen nyhet. Det är däremot en nyhet att YouTube nu är i nivå med några av våra största tv-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid,Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella tv-aktörer. Annonsörerna ser redan idag ett ökat utbud av unga och kommersiellt attraktiva målgrupper på YouTube och tv-kanalerna måste i snabbare takt bygga strategier för sina reklamfinansierade onlinetjänster, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Frågan är hur mycket detta är värt för musikindustrin. I princip sedan YouTube startades har det pågått ständiga förhandlingar mellan företaget och olika upphovsrättsorganisationer. STIM har ett ett avtal sedan 2012. De stora skivbolagen har de senaste åren slutit skiftande avtal, men debatten om värdet i dem har fortsatt. Enligt skivbolagens organisation IFPI betalade YouTube förra året totalt 640 miljoner dollar till skivbolagen, inte ens hälften av ersättningen från streamingtjänster som Spotify. Detta i kontrast till antalet användare, YouTube har mer än en miljard, medan streamingtjänsterna ligger markant lägre, Spotify har exempelvis cirka 60 miljoner. Så sent som förra året hotade de oberoende bolagen, inklusive svenska SOM, att ta bort sin musik från YouTube.

Lars Nylin