När Avicii och Volvo Cars nu inleder ett samarbete blir det med en version av Feeling Good, det är Nina Somones version av 60-talslåten som inspirerat Tim ”Avicii” Bergling.
Volvo Cars och Avicii meddelar att de har ingått ett kreativt samarbete med en ny låt och musikvideo som släpps den 8/5. Samarbetet blir grunden till en global kampanj under namnet A New Beginning.
– – Volvo Cars varumärke är på väg uppåt, precis som Avicii, vars publik bara blir större och större. Vi tyckte att bästa sättet att fira vårt svenska arv och vår passion för livet var att tillsammans producera något speciellt som återspeglar vilka vi är och vad som är viktigt för oss, säger Alain Visser, Senior Vice President Sales, Marketing and Customer Service på Volvo Car Group i ett pressmeddelande.
Låten som handplockats för samarbetet är Feeling Good, en klassiker av engelsmännen Anthony Newley och Leslie Bricusse som spelades in av Nina Simone för 50 år sedan och som nu har fått nytt liv genom Aviciis produktion.
– Jag har gillat låten länge. Det är en av de bästa låtarna som någonsin skrivits. Den är helt enkelt tidlös. Jag har varit ett stort fan av Nina Simone, Etta James och den typen av musik väldigt länge. Så när jag fick reda på att det var den här låten som Volvo Cars ville använda i musikvideon blev jag väldigt entusiastisk och glad över att få jobba med den. Jag ville skapa något nytt men ändå hålla mig nära originalet, sade Avicii.
Scenerna i videon till Feeling Good filmades i Stockholm och på platser som är betydelsefulla för Avicii, bland annat Österlen, där han och hans familj har tillbringat många somrar. Avicii och hans team hade sista ordet vid musikvideoproduktionen och var med och skapade och godkände storyn tillsammans med Volvo.
– Det var viktigt för mig att det vi gjorde tillsammans blev nytt och unikt, att det var ett långsiktigt globalt samarbete från båda håll och att det passade ihop med våra varumärken på ett trovärdigt och kreativt sätt. Allt du ser i videon stämmer överens med Aviciis varumärke. Volvo Cars tagline är A New Beginning och det är en grundtanke vi delar med Volvo, säger Ash Pournouri, grundaren till At Night Management.
Lars Nylin