22 april 2015

SKIVBOLAG USA-succé för Say Lou Lou

På bara en vecka har det hyllade debutalbumet Lucid Dreaming från Cosmos Music-kontrakterade Say Lou Lou genererat över 90 000 downloads på iTunes i USA. Imitten av maj väntar en USA-turné där flertalet spelningar redan är utsålda.

Som MI tidigare rapporterat riktar Cosmos Music nu sitt huvudsakliga fokus mot att lansera sin akter globalt. Say Lou Lou är den första av sex inplanerade internationella lanseringar där bolaget från sina Nordiska kontor överser internationella PR-insatser, marknadsföring samt såväl digital som fysisk distribution i hela världen. 

– Tillsammans med The Orchard och Membran Entertainment Group som digitala respektive fysiska distributionspartners erbjuder Cosmos Music nu våra artister en heltäckande världsomspännande struktur för både digital och fysisk distribution och för tillfället pågår sex globala lanseringar tillsammans med över tio PR-teams runt om i världen, säger Robert Litsén, som numera ansvarar för bolagets Nordiska del.

I dagarna beger sig Say Lou Lou till New York där några intensiva pressdagar väntar med intervjuer i en mängd större media som Time Magazine, Billboard, MTV och Interview Magazine. Såväl The Late Show with David Letterman och The Late Night with Seth Meyers har visat intresse och i maj ger sig alltså bandet ut på sin första USA-turné.

I samband med Cosmos Musics nya fokus flyttar bolagets tidigare VD Fredrik Ekander till England för att därifrån ytterligare stärka företagets internationella närvaro.

Lars Nylin