20 april 2015

4 SNABBA Ingemar Bergman/Kaipa Da Capo

Plötsligt syns 70-talsbandet Kaipa lite överallt och nästa vecka spelar de i Tokyo. MI har kollat med bandets Ingemar Bergman – under många år en bekant förlagsprofil – vad som händer nu och framöver för Uppsalagruppen som nu kallar sig Kaipa Da Capo.

Hur gick det till när ni nystartade förra året?

– Allt började med en förfrågning angående en festival i Värmland som firade 30 år. Tre fjärdedelar av original-Kaipa tyckte att detta var superkul så vi började repa. Detta gick så bra så av bara farten blev det också Stockholm Kulturfestival, Musikens Hus i Göteborg, Kulturoasen i
Uppsala samt Bryggarsalen i Stockholm under hösten 2014.

Er skivkatalog är diger och det har hela tiden genom åren kommit ut Kaipa-plattor, red gärna ut begreppen?

– Genom Roine Stolts fortgående internationella karriär inom progmusiken, och originalorganisten Hans Lundin – som sedan 2001
släppt sju nya “Kaipa-album” – har namnet bevarats och levt vidare. Nyfikenheten på de tidiga albumen på DECCA-etiketten sprider sig ständigt
till en yngre generation. Originalalbumen från 1970-talet har dessutom återutgivits i en rad länder sedan 1993. Som kuriosa kan nämnas att den senaste noteringen för samlingsboxen Kaipa The Decca Years, som var limiterad, är att den nu kostar över $ 1000 om man överhuvudtaget kan få tag i den…

Vad händer under det här året?

– Nu väntar en festivalturné som startar i Japan den här månaden, Tokyo 26/4, sedan blir det en festival i månaden. Kanada  i maj, Sweden Rock i juni, Tyskland i juli samt Frankrike och Holland i augusti. Helt ny musik skrivs parallellt, med texter på svenska. En ny omfattande turné
planeras i Europa 2016. KAIPA DA CAPO har bara börjat med att skriva nya kapitel på denna otippade och välförtjänta saga. Det kommer
också nya återutgivningar både på CD och vinyl.

Blir det någon ny platta under namnet Kaipa Da Capo?

– Det planeras ett nytt album som vi alltså redan börjat skriva till. Soundet är nu, som då, organiskt, spelat utan hjälp av datorer, med en hel del svensk folkvisa. Det blir mycket hammondorgel, Moog synthesizer,Rickenbackerbas, tunga trummor och distinkta melodier i gitarren – ”Melody is king” – och det fungerar lika bra 2015 som 1975 – det är tidlösa toner.

Lars Nylin