17 april 2015

DIGITALT James Duffet-Smith ny förlagsansvarig på Spotify

Spotify meddelar att James Duffet-Smith utsetts till ny Global Head of Publisher Relations hos tjänsten. Duffet-Smith kommer att ansvara för Spotifys relationer med musikförläggare, upphovsrättsorganisationer och intresseorganisationer som representerar låtskrivare – och textförfattare.
James Duffet-Smith hade todigare titeln Head of Licensing Business Affairs på Spotify, han har sedan han började på företaget 2009 baserad i New York och London fokuserat på licenser på såväl masterägarsidan som förlagssammanhanget. Innan Spotify fanns han på Fox Interactive Media. Han arbetade då, baserad i London, med bl a MySpace.com och spelbolaget ign.com.
I ett pressmeddelande säger Duffet-Smith:

“Publishers and societies perform an enormously important role at the very heart of the music industry and, of course, without songwriters there would be no music for us all to enjoy in the first place. I’m very much looking forward to building on our existing partnerships with the publisher, songwriter and society communities around the world.”

Steve Savoca, VP Content and Distribution på Spotify, tillägger: “I can think of no one better placed than James to take on this exciting challenge. He has sector expertise, a complete grasp of very complex rights issues, tremendous internal knowledge and a keen sense of empathy for artists. He will thrive in this important new role for Spotify.”

Lars Nylin