16 april 2015

DIGITALNYTT notiser

Veckans notiser sorterade av Daniel Johansson med bland annat nytt om Tidal och ny app från mannen som köpte domännamnet mp3.com.

Apples iOS 8.4 innehåller förändringar som känns ytterst inspirerade av Beats, och som troligen kommer vara en grund inför streamingtjänsten som släpps med nästa, eller den följande uppdateringen. Nya uppdateringen har gått ut till betatestare runt om i världen, och det börjar verkligen kännas streaming över det hela, även om det fortfarande handlar om downloads som fokus. Intressant att fliken ”Composer” finns med, d.v.s. att kunna söka på kompositör och se alla verk som hen finns med i. En videopresentation av betaversionen av 8.4 finns på https://www.youtube.com/watch?v=TkGem8NjX8o

Spotify har anlitat fyra lobbying-firmor i Washington som ska hjälpa tjänsten att påverka lagstiftare och politiker i USA. Enligt Politico kommer det bl.a. lobbas kring konkurrenslagstiftning, plattforms-neutralitet och licensreglering. De fyra firmorna är Forbes-Tate, Peck Madigan Jones, Gibson Group och BakerHostetler.

Den nya appen 6 seconds, från Michael Robertson, killen som köpte domännamnet mp3.com för 1 000 dollar och lyckades få närmare 4 miljarder i riskkapital när IT-bubblan var som störst, är en app som scannar 100 000 radiokanaler runt om i världen och hittar ”din” låt. Sök på artist eller låt, appen hittar på vilken kanal den spelas och kopplar upp dig ”inom sex sekunder”.

Senast i raden artister att uttala sig kring Tidal och streamingtjänster, är Marcus Mumford från Mumford & Sons. Han skriver bl.a.: ”We wouldn’t have joined it anyway, even if they had asked. We don’t want to be tribal. I think smaller bands should get paid more for it, too. Bigger bands have other ways of making money, so I don’t think you can complain. A band of our size shouldn’t be complaining. And when they say it’s artist-owned, it’s owned by those rich, wealthy artists. We don’t want to be part of some Tidal ‘streaming revolution’ nor do we want to be Taylor Swift and be anti-it. I don’t understand her argument, either. The focus is slightly missed. Music is changing. It’s fucking changing.”

I USA har nu alla tre majorbolagen inrättat lösningar för att svara mot kritiken från artister om att utbetalningarna från digitala tjänster ligger på samma procentsatser som vid skivförsäljning. Sedan tidigare var Warner och Sony klara med sina lösningar, och nu har Universal också meddelat att man kommer sätta undan 11,5 miljoner USD för att kompensera artister, samt att man höjer artisternas cut med 10 procent. En artist som tidigare hade låt säga 15% av intäkterna från digitala tjänster, kommer framöver alltså att få 16,5% istället.86 procent av intäkterna från digitala tjänster kommer fortfarande från downloads i USA, så förändringen gäller än så länge främst downloads.

I IFPI´s rapport Digital Music Report 2015 framhålls Sverige som ett gott exempel där streamingen resulterat i rejält ökad cut för artisterna. Se http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2015.pdf.

Har du inte haft förmånen att besöka legendariska studion Abbey Road? Tack vare Google kan du göra det nu, på https://insideabbeyroad.withgoogle.com. Rätt häftigt faktiskt.

Daniel Johansson