9 april 2015

DIGITALNYTT notiser

Det har varit en händelserik vecka på streamingfronten inklusive nya turer kring Tidal. Detta och annat fångar Daniel Johansson upp i Digitalnytt.

Jay Z bestämde sig i veckan för att ta bort sitt debutalbum Reasonable Doubt från Spotify. Beslutet kan ses som ytterligare ett sätt att försöka tvinga Spotify att ta bort den reklamfinansierade Freemium-modellen. Kan vara läge att följa torrent-utvecklingen för albumet närmaste tiden för att se vad som händer. Även om albumet är från 1996 verkar det fortfarande vara intressant därute i det vilda, och kanske kan man misstänka att en del som vill ha tag på albumet väljer att använda den gamla metoden istället för att skaffa ett abonnemang på Tidal.

När Sony i veckan släppte Playstation Music laddades det ned till hela 1,5 miljoner spelkonsoler på ett dygn, en rejäl succé med tanke på att Music Unlimited aldrig nådde fler än en miljon användare. Och självklart, Playstation Music är ju inget annat än Spotify. Konstigt att man väljer att kalla det Playstation Music istället för Spotify kan man tycka, eftersom alla vet att det är det. Spotify fungerar alltså både på PS3 och PS4. PS3 har sålts i en bra bit över 80 miljoner exemplar, och PS4 har sålt 20 miljoner än så länge, rejält många konsoler alltså som bara väntar på att få Spotify installerat på sig med 2 månader gratis Premium-abonnemang.

Enligt CMU Daily undersöker nu Europa-kommissionen avtalen mellan de stora skivbolagen och streamingtjänsterna. Enkäter har skickats ut till kontoren, för att undersöka hur väl avtalen stämmer överens med målet om en ”single digital market” i Europa. Det verkar vara en mer allmän undersökning, inte riktad mot någon enskild streamingtjänst eller något enskilt bolag. Det händer saker i USA på collecting-sidan. Justitiedepartementet verkar i en utredning komma fram till att förlag ska kunna välja vilka delar av sina katalog som ska gå genom ASCAP och BMI, och vilka delar som de ska kunna direktlicensiera till digitala tjänster. Enligt förslaget skulle dock sällskapen ha kvar ansvaret för att samla in och avräkna direkt till kompositörer.

Muzicol.com är en ny tjänst som ska göra det möjligt för artister och musiker att ”visa upp sig” för att få jobb eller hitta partners att skapa nya konstellationer kring. Crowdfunding är en del av Muzicols affärsidé, d.v.s. att såväl andra musiker som ”vanliga” människor kan bestämma sig för att stötta en viss artist eller musiker ekonomiskt. Sajten gränsar lite mot en spelifierings-metodik.

Sedan Sonos lanserade 2005 har man successivt integrerat fler och fler musiktjänster. Nu finns över 60 tjänster tillgängliga, och i tisdags lade man till ytterligare en tjänst, Mixcloud, en streamingtjänst som samlar radioprogram, DJ-mixar och podcasts från hela världen. Sonos är ett system som gör det möjligt att styra musiken i olika rum i hemmet, eller för den delen i andra fysiska miljöer. I undertecknads hem är det för övrigt Radioapan som snurrar mest på Sonos nu för tiden.

Den spanska streamingtjänsten Goear har 3 miljoner registrerade användare, åtminstone enligt dem själva. Det är en musiktjänst som ger tillgång til ett stort utbud av musik, och det är enkelt att registrera sig. Det enda problemet är att musiken som finns där är olicensierad. Nu har en spansk domstol beslutat att spanska operatörer ska blockera Goear, liksom man för en tid sedan fattade beslutet att blockera The Pirate Bay i landet. Spanien, som under många år betraktades som piratkopieringens paradis (tillsammans med Sverige skulle man kunna säga), verkar nu istället vara ett av de länder som arbetar hårdast mot piratkopieringen. För svenska användare går det fortfarande utmärkt att använda Goear.

Daniel Johansson