Efter två år tas nu driften av ABBA the Museum över av POP HOUSE SWEDEN, som sedan tidigare äger fastigheten på Djurgårdsen där museet finns. Ny museichef efter Mattias Hansson blir museets curator, Ingmarie Halling.
— Mattias har varit en nyckelperson under skapandet av museet. Utan hans kreativa förmåga hade det inte sett ut som det gör idag, säger Björn Ulvaeus som i nära samarbete med Hansson lett arbetet med att etablera museet.
När adressen Djurgårdsvägen 68 nu blir POP HOUSE SWEDEN med aktieägarna Conni Jonsson, Björn Ulvaeus och Pelle Lindberg, kommer bolagsstrukturen att förändras. POP HOUSE innehåller tre verksamheter; hotell, restaurang och museum, där ABBA The Museum är den stora publikmagneten.
Pelle Lindberg är vd för POP HOUSE SWEDEN, Ingmarie Halling blir museichef och Mattias Axengard tar uppdraget som hotellchef på POP HOUSE HOTEL. Catarina Falkenhav blir sälj- och marknadschef för POP HOUSE SWEDEN med säljansvar för husets hela utbud; museum, hotell och restaurang.
– Det känns otroligt spännande att få uppdraget som museichef för ett av Stockholms kanske Sveriges mest populära resmål. Jag har ju jobbat med museet i flera år och till och med turnerat med utställningen så nu blir utmaningen att bibehålla våra höga fina besökssiffror och få våra besökare att besöka oss flera gånger, säger Ingmarie Halling och fortsätter; Mattias har gjort ett fantastiskt arbete och både affärsmässigt och kreativt, det är bara att gratulera nästa gäng som lyckas få honom ombord, säger Ingmarie Halling.
— Nu har jag gjort min del. Den konsultande VD-rollen försvinner. Tre års hårt arbete med världens bästa medarbetare har gett ett strålande resultat – och besökarna stormtrivs! Nio av tio vill återkomma och berättar gärna för andra om sitt besök. Jag är stolt att kunna lämna över en succé och det känns bra, säger Mattias Hansson.
— Vi fortsätter förädla mot visionen om ett Musikens Hus och skapar ett vallfärds mål för alla som vill uppleva svensk popmusik. Vi kommer bland annat utveckla pedagogiska erbjudanden för skolor och utbildningar, ett arbete som Mattias Hansson fortsatt är ansvarig för, säger Björn Ulvaeus.
När MI frågar Mattias Hansson vad han i övrigt ska göra nu blir svaret:
– Jag kommer att lägga mycket tid på att färdigställa boken om museet. En bok om ABBA The Museum kan på många sätt också bli en handbok för andra världsartister i konsten att förvalta ett populärkulturellt arv. Världen kommer att få se flera nya pop-nya pop-museer/upplevelsecentra de närmsta åren. Jag hoppas jag kan få vara med och rådgiva några av dem. Drömmen skulle vara att få hjälpa Mick Jagger med det kommande Rolling Stones-museet. Och när man är fri får man drömma fritt, säger Mattias Hansson.
Lars Nylin