3 februari 2015

SIMBA satsar på den växande oberoende musikbranschen

Efter att i årsskiftet ha lämnat Musikindustrin introducerar musikbranschentreprenören Claes Olson tillsammans med redaktör Anna Lindholm det nya projektet SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative.

Den här veckan går det första nyhetsbrevet ut till svensk musikbransch och nästa vecka är det premiär för engelskspråkiga SIMBA International, som är en ny satsning på att marknadsföra svensk independentmusik i alla genrer mot utlandet.

– Projektet SIMBA och vårt kommande engelskspråkiga nyhetsbrev SIMBA International är helt nytt i sitt slag, berättar Claes Olson i ett pressmeddelande. Vårt fokus kommer helt att ligga helt på den växande, oberoende musikscenen. Vi börjar i liten skala med nyhetsbrevet, men under året kommer vi kontinuerligt att växa både på nätet och ”IRL”.

– Det finns underbart mycket intressant musik i Sverige, men tyvärr lyckas inte en stor del av den nå ut till publik – delvis för att den inte ges utrymme i media, menar Anna Lindholm, som bland annat har varit kommunikationsansvarig för den oberoende svenska musikbranschens årliga gala Manifest.

– Genom att göra SIMBA får jag möjlighet att belysa delar av det svenska musikutbudet som annars inte syns. Jag känner jag att jag får en chans att bidra till ett rikare musikliv, men också en schysstare spelplan för alla i branschen. Med SIMBA får jag kombinera några av mina absolut största intressen – skrivande, musik och socialt ansvarstagande!

Efter att tidigare ha varit chefredaktör för musikbranschtidningarna Topp40, Topp40 Scandinavia och Export Music Sweden Update grundade Claes Olson 1998 Musikindustrin i IFPI:s regi. Sedan dess har han, parallellt med sin verksamhet som manager, grammisnominerad producent, skivbolagschef, konsult i musik- och nöjesbranschen samt föreläsare och kursansvarig för Branschkunskap på Musik & Eventarrangörsutbildningen på Campus Nyköping, även varit redaktör för tidningen Ny Musikbransch och årsboken Music Guide Sweden. Vid sidan av sitt management och skivbolag Comedia är han även involverad i arbetet med såväl Polar Music Prize som Regeringens Musikexportpris samt ligger bakom utställningen ”SOM – Sveriges Oberoende Musikproducenter 40 år” som just nu visas på Swedish Music Hall Of Fame.

 Anna Lindholm är 24 år och uppväxt på den östgötska slätten men nu boende i Stockholm. I somras avslutade hon sin utbildning på Musik- och Eventarrangör på Campus Nyköping och försörjer sig nu som frilansare i musikbranschen. Tidigare har hon bl.a varit inblandad i projekt som Manifestgalan och seminarieturnén Manifest on Tour samt arbetat med bokningsbolaget MTA Production. Hon har en bakgrund i krog- och nattklubbsvärlden, men har de senaste åren främst dragits till det alternativa kulturlivet på obskyra klubbar och fria kulturhus. Dessutom utgjorde hon en av stöttepelarna i arbetet med Klimatriksdag 2014 som genomfördes i Norrköping med syfte att lyfta klimatfrågan inför riksdagsvalet. Ett projekt som var mycket viktigt för henne då hon har ett starkt engagemang i miljöfrågan och arbetar aktivt med den i flera olika sammanhang.

– Jag har reagerat på bilden av konstnärliga utövare och deras verk som ”produkter” som ska förfinas tills de går att tjäna så mycket pengar på som möjligt. Min passion för konst, musik och poesi har alltid varit stor. Fokus ska ligga på vad som är konstnärligt intressant, inte vad som är kommersiellt gångbart. När främsta fokus ligger på kulturens kommersiella värde, går enligt min mening en stor del av det konstnärliga värdet förlorat. Orättvisor är otrevligt, oavsett i vilka sammanhang de uppträder. Musikindustrin är just nu inte rättvis och med SIMBA får vi möjlighet att belysa det och förhoppningsvis även starta en diskussion.

SIMBA:s premiärnummer publiceras torsdag 5 februari. Veckan efter publiceras det första numret av engelskspråkiga SIMBA International, som riktar sig mot internationell musikbransch och media.

Lars Nylin

Bilden: Claes Olson och Anna Lindholm. Foto: Nina Johansson