14 januari 2015

4 SNABBA Johan Holmström/”Snoppen och snippan”-kompositör

I tre säsonger har skåningen Johan Holmström skrivit musik till SVT:s barnprogram Bacillakuten. När låten Snoppen och snippan spelades i programmet blev han plötsligt rubrikstoff och attackerades i kommentatorsfält. MI har kollat vem han är och vad som hänt och fick prata såväl Candy Crush Saga, Beatles som Malmö FF…

Hur reagerade du på reaktionen?

– Jag hade inte hängt med utvecklingen av Snoppen och Snippan när jag blev uppringd av en journalist från Nyheter 24. Han påtalade att “det var en del snack” om låten. Samtidigt som han intervjuade mig var jag tvungen att googla för att hänga med. Det visade sig att vissa inskränkta individer drog paralleller till allt mellan himmel och jord. Vissa fantiserade till och med ihop pedofil-referenser i texten… Jävligt tragisk information att ta del av. Bara för att vissa människor själva är idioter behöver de inte befläcka sin omgivning med deras sjuka fantasier. Anledningen att jag skrev denna låt, samt elva andra, är för att SVT har beställt detta av mig. Jag har skrivit musiken till barnprogrammet Bacillakuten under tre säsonger men det här är första gången som jag får ta del av det vansinne som tydligen befläckar det svenska sinnet när de sitter bakom sina datorer och kommenterar sin samtid.

Hur hade reaktionerna varit innan?

– Jag har skrivit totalt 34 låtar till detta barnprogram, allt från låtar som handlar om att tappa tänderna till fotsvett. Mig veterligen har jag bara varit i hetluften en gång, en låt under säsong 2 som heter En slags medicin fick några anmälningar. Det kan jag köpa då den handlade om vaccin, vilket är ett känsligt ämne för de som har blivit drabbade av dess bieffekter. Någon snubbe la ut ett klipp på Youtube med någon text som i princip påstod att; här kör Johan Holmström sin propagandalåt om vaccin. Det folk inte förstår är att att SVT har en ansvarig utgivare som tar ett beslut om någonting är okej eller ej. Jag försöker åstadkomma så bra insats jag bara kan.

– Det roliga i hela ”Snoppen och Snippan situationen”, i alla fall för mig, är att det var aldrig någon tvekan från SVT:s sida. Inte från min heller för den delen. Alla inblandade i projektet har tyckt, och tycker, att det är en rolig och trallvänlig låt som är totalt harmlös. Däremot så blev jag faktiskt censurerad av SVT i en annan låt jag skrev där jag sjunger om kungen. I alla fall… det har varit väldigt intressant att ta del av uppmärksamheten som låten har fått. Bäst av allt var nog Expressen som summerade min karriär till att jag har skrivit den låten samt Kissa, fisa, bajsa, Allting blir bajs och Ont i min skalle. Det är vad jag har gjort. Varken mer eller mindre.

Hur kom det sig att du spelat in i Abbey Road-studion?

– Till vardags jobbar som kompositör och ljuddesigner på spelutvecklingsbolaget King. Jag sitter och skriver musik samt gör ljudeffekter till våra spel hela dagarna. Vårt största spel är Candy Crush och när det var dags för systerspelet Candy Crush Soda Saga beslöt vi oss för att lägga lite krut på musiken. Det landade i att vi anlitade London Symphony Orchestra och spelade in soundtracket i Abbey Road. Än i dag får jag nypa mig i armen… det var en väldigt stor upplevelse. Jag är väldigt tacksam för att ha fått uppleva detta och stolt över resultatet. Jag skrev och arrangerade musiken som spelades in av 67 musiker från en av världens bästa symfoniorkestrar. Att jag dessutom fick lovord från många av denna ensemble, som har spelat in allt från filmmusiken till Harry Potter till Sagan om ringen, bär jag med mig. Samtidigt tror jag att de är lite stolta över att ha få jobbat med kompositören till Snoppen och Snippan. Win win liksom… I alla fall, Abbey Road var en fantastisk upplevelse. Jag minns att jag hade en mejlkonversation med representanter från LSO och vi gick in på detaljnivå gällande vilken typ av piano som skulle brukas under inspelningen. I samma mejltråd fanns Jonathan Allen, engineer på Abbey Road. Jag antar att han tröttnade på våra försök att pricka in rätt typ av piano. Han bara konstaterade att “ vi har ett piano här, Beatles gillade det”. Vår diskussion tog snabbt slut och det blev detta piano som vi använde vid inspelningen. Ska för övrigt till Abbey Road i övermorgon och ta några öl med Jonathan.

Du jobbar även som musiker, vilket är ditt drömprojekt?

– Jag började spela piano när jag var sju år. Första spelningen som innebar någon form av inkomst, i detta fall öl, skedde när jag var 14 år. Efter gymnasiet studerade jag musik på Musicians Institute i Los Angeles samt Berklee College of Music i Boston. Efter det var jag med i ett funk band som heter The Family Tree och vi turnerade runt en hel del i Sverige. Det var ett riktigt bra band där många av medlemmarna har lyckats inom musikbranschen. Anders von Hofsten var sångare i bandet, efter upplösningen så jobbade han med Britney Spears, Backstreet Boys och sådant som körsångare. Niklas Arn spelade trumpet i bandet och var sedermera med i Rolandz med Robert Gustavsson. Tobias Gabrielsson lirade bas, han lirar med allt och alla. Ingela Ohlsson körade, såg faktiskt nyligen Håkan Hellströms konsert från Ullevi och där stod hon och sjöng. Victor Sand lirade saxofon i bandet. Han medverkade även i en fantastisk bild i ett badkar… Jens Mattsson lirade gitarr men har nu helt gått över till hantverk i trä och textil. Hade vi bara haft en hit som Snoppen och Snippan vet man inte vad som hade hänt… I alla fall, jag bor i Klagshamn med fru och två barn. En med snopp och en med snippa. Lokalt är jag känd som “den som har skrivit MFF-Hymnen”. Jag har lirat med lite olika artister under årens lopp, bland annat Nisse Hellberg. Han fick först en förfrågan från MFF om att göra en hymn. Det var klara direktiv; den skulle vara lugn, enkel att sjunga med i och så vidare. Nisse, som har lite mer erfarenhet än jag, hade på känn att det inte var hans grej. Han bollade över det till mig. Till en början blev det blandade reaktioner på låten… lite som nu. Nu, efter att vi spelade in den med Malmö Symfoniorkester, känns det som att den har landat. Den firade faktiskt tio år förra året. Nu när jag tänker efter är det en brokig skara låtar som jag har skrivit. MFF-hymnen, soundtracket till Candy Crush Soda Saga och Snoppen och Snippan. Ja, och så Kissa, fisa, bajsa, Allting blir bajs och Ont i min skalle så klart.

– Mitt drömprojekt är att skriva en musikal. Kanske har jag någonting på gång…

Lars Nylin