Onsdag 14 januari arrangeras i Örebro årets upplaga av Sweden Live. MI kontaktade Lars Rixon på United Stage – ett av de sju turnébolagen som är inblandade – för att höra vad som är på gång.
Vad kommer att hända på Sweden Live 2015?
– Dagtid har vi i två dagar av monterutställning – det är vi sju turnébolag som tillsammans med ca 15 av våra leverantörer har en mässa. Det varvar vi med kundmöten, och föreläsningar/seminarier. Vi satsar på kvalitet snarare än kvantitet och har tre seminarier. Vi är glada att kulturministern kommer att sitta med i ett seminarium där nystartade Livemusik Sverige är med som avsändare. Internationellt besök får vi i form av Tom Miserendino, President & CEO of AEG Europé, det vill säga chef för det bolag som driver bland annat Globenarenorna, O2 i UK och Tyskland, Belek Arena i Istanbul, Wembley Arena, etc. På kvällstid har vi showcases. Kul är att några etablerade artister dyker upp – bland annat har Ola Salo premiär i att stå på scen som soloartist.
Berätta mer om det nyinstiftade priset Live-Apan…
– Alltsedan tiden för Svimpforum, alltså mer än 20 år tillbaka, har det diskuterats att instifta ett pris där vi som producerar underhållning får en chans att hylla och tacka alla de eldsjälar i landet som arbetar med arrangemang. Det har diskuterats men aldrig blivit av. I samband med bildandet av Livemusik Sverige som en gemensam intresseorganisation för vår näring, kom idén på bordet i samtal med Joppe Pihlgren, företrädare för Livemusik Sverige. Det landade i att vi med start i år delar ut Live-Apan i fem kategorier: Årets sommar-/utomhusarrangemang, Årets venue, Livemusik Sveriges pris till Årets nyskapare, Hederspriset (”lifetime achievement”) och Årets arrangör. I nyskaparpriset är Livemusik Sverige beslutande avsändare, och i övriga kategorier är bolagen i kretsen av Sweden Live tongivande jurymässigt.
Vad känns som de största utmaningarna inför 2015 för er på livesidan?
– Utmaningarna är många. För oss som producenter är det viktigt att se in i framtiden, att bidra aktivt att hitta ny musikunderhållning som kan få antalet arrangemang att öka, och att få alla existerande att överleva, växa och må bra. Kanske vi även kan bidra till stävja en utveckling där stora arrangemang växer sig större, och de mindre har det svårare. Men på det hela taget mår svensk livemusik ganska bra – för ett litet land har vi ett fantastiskt utbud.
Örebro är en klassisk svensk livestad, hur ser det ut där numera?
– Örebro har ett fantastiskt utbud av fina spelställen, det borde kanske vara mer omtalat än det är. Bara Conventum som är vår lokale partner och värd i detta, erbjuder en rad fina lokaler i form av arena, kongresshall, teater, klubb mm. Ritz, med kapacitet 900, är en av landets mest underskattade musikklubbar – med delar av kakelinredningen från tiden det var ett badhus, matchar den ruffiga klubben vilket rockhak som helst i Los Angeles eller London. Staden har också ett mycket aktivt eget musikliv.
Fotnot: Utöver United Stage är det Blixten & Co, Headstomp, Lifeline, Live Nation / Luger, MTA och 2Entertain som står bakom Sweden Live.
Lars Nylin