Veckans digitala notiser sorterade av Daniel Johansson.
Årets topplistor duggar tätt på de olika tjänsterna. Soundcloud avslöjar att den artist som det lyssnats mest på på tjänsten är Drake. De fyra följande artisterna är Pearl Jam, Rihanna, Katy Perry och Bruce Springsteen. På tjugonde plats finner vi Taylor Swift. Soundcloud meddelar också att man för diskussioner om ytterligare ca 1 miljard kronor i riskkapital. Värderingen av bolaget har satts till motsvarande 8 miljarder kronor.
The Pirate Bay ligger fortfarande nere efter polisens razzia mot en serverhall i tisdags. Enligt TorrentFreak är det en ”lastbalanserande” funktion som stängts ned, vilket gör att hanteringen av trafik mellan olika servrar slagits ut.
Bop.fm, som aggregerar in andra musiktjänster, har släppts som app till iOS. Tjänsten fick 2 miljoner dollar i riskkapital tidigare i år. Bop.fm gör det möjligt att lyssna på musik från olika tjänster på en plats, och även skapa spellistor som sträcker sig över de olika tjänsterna. Till en början går det bara att koppla Youtube, Soundcloud och Spotify till den nya iOS-appen, men fler tjänster finns om man använder webbversionen.
Next Big Sound, statistiktjänsten som bl.a används för Spotify for Artists, har börjat erbjuda delar av tjänsten gratis till artister och musiker. Den största delen av funktionaliteten ingår, men för att kunna integrera t.ex. försäljningsdata av fysisk media, downloads, eller Spotify-statistik behöver man fortfarande skaffa ett betalabonnemang. Tjänsten samlar in statistik från t.ex. Youtube, Facebook, Twitter, Soundcloud, Vevo, Rdio, Instagram och Tumblr och sammanställer utvecklingen över tid. Alla artister är ”öppna”, d.v.s. man kan se statistik för vilken artist som helst. Ett fantastiskt redskap för vad man kanske skulle kunna kalla ”industrispionage”…
Spotify julkampanjar i USA med att erbjuda tre månaders Premium-abonnemang för endast 99 cent. I Sverige ser kampanjen lite annorlunda ut, för 99 kronor får man tre månaders Premium. Att man sänker priset så mycket i USA har troligen att göra med att man vill konvertera gratisanvändare till betalande användare, något som till stor del redan har hänt här i Sverige.
Youtube har infört funktionen att en användare som tänker ladda upp en video som innehåller musik som någon annan har rättigheterna till, kan söka i YouTubes databas innan uppladdningen för att se vad som kommer hända med videon, om den kommer bli blockerad, eller om det kommer visas reklam på den. Tim Grow, YouTube Product Manager, kommenterar den nya funktionen: ”Until now there was no way to know what would happen if you used a specific track until after you hit upload. Starting today, you can search the YouTube Audio Library to determine how using a particular track in your video will affect it on YouTube, specifically if it will stay live on YouTube or if any restrictions apply.”
Daniel Johansson