7 december 2014

4 SNABBA Ola Sars/Soundtrack Your Brand

MI har pratat med Ola Sars på Soundtrack Your Brand om första tiden med tjänsterna Spotify Business och Spotify Enterprise.

Tidigare i år lanserade Spotify tillsammans med sin samarbetspartner Soundtrack Your Brand tjänsterna riktade till näringsidkare som ville spela Spotify-musik i sina restauranger, barer, caféer och annat. Spotify Business sjösattes redan då, nyligen blev det klart att McDonalds blir företagets första Spotify Enterprise-kund. Soundtrack Your Brand har också presenterat en undersökning om sambandet mellan musik och konsumtion som Svensk Handels undersökningsbolag HUI Research genomfört.

Hur har det gått i starten för Soundtrack Your Brand?

– Över förväntan. Vi har på mindre än 20 månader byggt ett bolag och framgångsrikt lanserat två, vad vi tror marknadsledande produkter, Spotify Business och Spotify Enterprise. Utifrån denna position vill vi nu expandera snabbt och växa på marknaden och därmed generera mer pengar till rätt upphovsmän.

Vad överraskade dig mest i undersökningen?

– Att ingen har tagit ett större och modernare grepp om forskningen kring ”musikens effekter på konsumenters beteende”? I exempelvis retail agerar man ju under extrema konkurrensförutsättningar, och om man kan påverka försäljningen med några få procent så innebär det mycket stora relativa effekter, därför framstår “hålet” i forskningen som ofattbart… Men nu tar vi tag i det tillsammans med HUI och ett antal andra institutioner och ska göra Sverige till ledande inom denna del forskningen, i gränslandet musik/retail, ganska relevant från  ett land som Sverige.

Vad händer härnäst?

– Tillsammans  med HUI ska vi ut och söka medel för fortsatt forskning och ta detta hela vägen in i kaklet. Alla förstår att musiken har en stor effekt, men frågan är hur exakt man frambringar dessa effekter genom en plattform som Spotify for Business. Därefter ska vi exportera den möjligheten ut på allas Spotifys marknader och ta bakgrundsmusik till nästa nivå.

Apropå det centrala, musiken: vilka är dina favoritlåtar från 2014?

– Gregory Porter, Liquid Spirit (No Love Dying Here), Seinabo Sey, Younger, Mapei, Don’t Wait.

Lars Nylin