När Laleh för första gången skriver åt en annan artist är det Sarah Dawn Finer som får äran. Och låten är en vintersång med flera bottnar.
Det är svårt att få in en fot bland julklassikerna. Bland de mest streamade jullåtarna på Spotify just nu är tre från 80-talet – Last Christmas med Wham! (1984), Mer Jul med Adophson & Falk (1984) och Tänd Ett Ljus med Triad (1987)- och en från 90-talet, All I Want For Christmas Is You med Mariah Carey (1994).
Då och då poppar det upp lyckade nya julbidrag, såsom Melody Club och Anna Järvinens I Don’t Believe In Angels (2009), men de verkar ändå hamna i bakvattnet av 80-talsdängorna.
Så kanske är vägen till framgång att göra musik som passar årstiden utan att handla om julen? Alla firar inte jul. Alla gillar inte jul. Men vintern och de röda dagarna kommer vi inte undan ändå. Det behövs musik som lindrar och värmer.
Precis det gör Sarah Dawn Finers Vinterland (Roxy Recordings/Lost Army). Att höra den är som att ta ett djupt andetag och sänka axlarna. Vad var det som brådskade? Man glömmer.
Med sång mjuk som nyfallen snö och pianotoner klara som klirrande istappar framkallar den bilder av ett vänligt snölandskap. Som tystar oljuden och mildrar fallen.
Laleh, tillsammans med låtskrivarpartnern Gustaf Thörn, ligger bakom musik och text, och det är första gången hon skrivit en låt till en annan artist.
Texten bär så klart på omisskännliga Laleh-drag:
”Vinterland, jag ger dig mitt liv
du gör mina tårar till glänsande is
till snö som barnen kan kastaVinterland, jag ger dig mitt liv
du gör mina tårar till glänsande is
till snö som barnen kan kasta”
Vinterlandet är inte bara ett snölandskap, utan ett Sverige som tar emot och ger ro. Det är ”en sång om att få förmånen att äntligen få leva i frihet, i vilan och återhämtningen”, skriver Laleh på sin Facebooksida.
Det är tröst för mörka tider.
Christel Valsinger