4 december 2014

DIGITALT Enkät: Vad behöver musikbranschen?

Linnéuniversitet driver sedan 15 år tillbaka den företagsekonomiska utbildningen Music & Event Management i Hultsfred. Förutom den driver universitetet också utbildningen Musikproduktion i Växjö. Linnéuniversitet arbetar nu för att starta en ny utbildning hösten 2016, inriktad mot musik och digitala medier, med ett starkt fokus på strömmande medier.

För att få en så bra bild av branschens behov som möjligt har man publicerat en enkätundersökning med några frågor som man hoppas att så många som möjligt i branschen kan delta i.

Länk till enkäten 

Marcus Knutsson, universitetsadjunkt i musikteknik förklarar vad utbildningen är tänkt att handla om: ”Musikbranchen och dess villkor har förändrats radikalt de senaste 20 åren. Internet och de sociala ekosystem som skapats där är den nya musikscenen. För att kunna förstå och hantera denna nya scen krävs kunskap. Där tror vi att det finns en lucka när det gäller utbildningar på högre nivå.”

Dan Alkenäs, prefekt på Institutionen för musik och bild vid Linnéuniversitetet, säger: ”Förutsättningarna för musikutövning förändras hela tiden. Sedan Internets inträde på musikscenen behövs helt klart nya kunskaper och färdigheter i att skapa och distribuera musik.”

Pär Kågefors, chef för Campus Hultsfred och med lång erfarenhet från musikbranschen ser att det kan finnas många korsbefruktningar mellan de olika musikutbildningarna: ”Musikutbildningarna i Hultsfred är lika unika som Hultsfred är. Ett samhälle med 10 000 invånare med fyra festivaler och mer än två musikarrangemang i veckan. Fler än 1 000 studenter har utbildads med inriktning mot musikindustrin och med den här satsningen vill vi skapa en större helhet i Hultsfred där korsbefruktningen mellan utbildningsprogrammen kommer att skapa ännu starkare framtida musikarbetare.”

Lars Nylin