4 december 2014

4 SNABBA Robert Skowronski/Warner/Melodifestivalen 15

Även i år dominerar Warner Music bland skivbolagen när startfälten nu presenterats. Mer än en tredjedel representerar bolaget och deras associerade. MI har pratat med A&R Robert Skowronski om satsningen.

Warner dominerar åter Melodifestivalen bland skivbolagen, hur mycket satsar ni på tävlingen?

– Melodifestivalen är fortsatt en fantastisk kanal för oss att lansera både nya och etablerade artister på så vi kommer att satsa lika hårt som tidigare år. Årets tävling genererade en av de tio mest streamade låtarna i Sverige på Spotify 2014 genom Ace Wilders Busy Doin’ Nothin. Det bevisar styrkan i tävlingen.

Hur ser du på den eviga debatten om tävlingens startfält?

– Utan debatten hade inte tävlingen varit det den är idag. Det hör ju till att det spekuleras och tycks till både i branschen och i de svenska hemmen. Den biten bidrar till att intresset håller i sig och att nyfikenhet kring artisterna ökar. Folk kommer alltid ha åsikter på att det är för lite eller för mycket okända namn med men blandningen är viktig inte minst för oss skivbolag. I slutändan är det alltid upp till själva låtarna i startfältet. Oavsett hur stort namn du än är så vinner du inte om du inte har den rätta låten.

Vad utmärker en bra festivallåt?

– Jag tycker att en bra festivallåt utmärks av att den ”hänger med i tiden”. Oavsett genre ska den kännas fräsch och up to date i sitt sound.

Vad är din personliga favorit från tidigare år?

– Helt klart Like Suicide med Christian Walz. Väldigt snygg poplåt som förtjänade en bättre placering.

Lars Nylin