Fredag 14 november arrangerade Export Music Sweden höstsäsongens sista seminarium på Nalen. Den här gången stod de internationellt framgångsrika svenska låtskrivarna i fokus. Som vanligt var Nalen välbesökt, dagen till ära med många låtskrivare och förstagångsbesökare i bänkraderna.
I den som vanligt välmeriterade panelen satt låtskrivarna Ana Diaz, Johan Fransson och Nicklas Molinder tillsammans med Jessica Brandt, A&R Manager på Universal Music Publishing. Moderator Helienne Lindvall är inte bara journalist på The Guardian, utan har dessutom själv en bakgrund som låtskrivare, vilket naturligtvis bidrog till de intressanta och givande diskussionerna.
Efter paneldeltagarnas inledande presentationer ställde Helienne frågan om hur viktig det egentligen är för en låtskrivare att ha ett förlag.
– Jag tror att det är viktigt att ha ett team med flera personer som arbetar för dig, förklarade Jessica Brandt, panelens förlagsrepresentant.
Låtskrivarnas syn och erfarenheter från sina förlagskontakter var dock lite skiftande. Ana Diaz berättade om ett av sina första förlagsmöten, med en chef på ett stort musikförlag i New York.
– You got nothing, konstaterade han efter att ha lyssnat igenom några av mina låtar!
Johan Fransson berättade om det råd som han hade fått efter att ha spelat upp en av sina första låtar för en A&R på Universal Music Publishing:
– Don’t quit your daytime job!
Men därefter berättade han om ett av sina första förlagsmöten i Los Angeles, då en av hans countrylåtar satte bollen i rullning och först förde honom till Nashville och så småningom till hans bidrag till Susan Boyles debutalbum I Dreamed A Dream med Who I Was Born To Be som enda originalkomposition. Till dags dato har albumet sålts i 11 miljoner exemplar.
Niclas Molinder inledde sin internationella karriär i Tyskland och betonade att så fort man har fått till någonting så gäller det att utnyttja det maximalt.
– I den här branschen handlar det mycket om att namedroppa! konstaterade han.
Molinder berättade också om de många högst olika vägar det finns att hitta intäktskällor som låtskrivare. När han en gång för några år sedan var på ett Toys R Us fick han en vild idé om att koppla musik till dockorna i serien Bratz – idag har det sålts 25 miljoner boxar med dockor och musik i runt om i världen.
– Det går att känna pengar på musik på andra sätt än att skriva Rihanna- och Britney Spears-låtar!
Själv har Niclas Molinder bl.a skrivit inte mindre än 68 låtar Disneys tv-serier.
Diskussionen kom sedan att handla om vilket som är det bästa sättet att pitcha låtar och betydelsen av att inte fastna i det man tror att någon vill ha. Panelen var enig om att det istället är det bättre att försöka plocka fram det som är eget och unikt. Dessutom varnade alla för att fastna i idén om hur artisten man vill skriva till redan låter.
Som några av förklaringarna till varför just svenska låtskrivare har haft så stora internationella framgångar de senaste decennierna framhölls bl.a både den svenska arbetsmoralen och att svenskar som personer kanske är mer inkännande.
– Är det viktigt var man bor någonstans för att lyckas slå sig fram? frågade Helienne Lindvall. Kan man bo i Sverige?
– Javisst, svarade Johan Fransson. Men man måste ändå vara där, så att säga. Jag bor ju här hemma i Sverige, men jag reser extremt mycket.
Apropå kontakterna med skivbolagen konstaterade Johan Fransson bl.a:
– Jag kan inte minnas en enda gång som vi har ändrat och gjort om någonting till något skivbolaget vill ha och det har blivit bättre….
– Ibland så handlar det faktiskt bara om tyckande för tyckandets skull. Det är ganska ofta som jag – utan att ha gjort någon ändring – har skrivit version 6 istället för 5, loch ftt fått feedbacken att ”NU sitter den”!
Seminariet avslutade med publikfrågor och det var många som hade frågor och funderingar på hjärtat. Panelen fick bl.a tipsa om att man inte bör göra massutskick av sina låtar till ”alla” i branschen, utan istället försöka bygga upp ett par regelbundna kontakter.
Efter seminariet firades säsongsavslutningen med kall dryck och snacks, vilket fick flera av besökarna att stanna kvar på plats och fortsätta diskussionerna i ytterligare en timme.
Samtliga EXMS-seminarier under hösten har vart både välbesökta och uppskattade, så det finns god anledning att hoppas och tro på en fortsättning!
Claes Olson