I måndags presenterades vid en presskonferens på Abba The Museum i Stockholm Lalehs nya version av ABBA:s Chiquitita. Låten har med ABBA under 35 år spelat in 30 miljoner till Unicef. I samband med att FN:s barnkonvention fyller 25 år presenterar Laleh och Björn Ulvaeus den nya versionen vid en gala i FN.
UNICEF Sverige och ABBA The Museum inleder i samband med detta ett samarbete kring Chiquitita för att samla in mer pengar till stöd för unga flickor i världen. Samtliga ABBA-medlemmar; Frida Lyngstad Reuss, Benny Andersson, Agnetha Fältskog och Björn Ulvaeus ställer sig bakom samarbetet och donerar hela sin royalty för Chiquitita, både som artister och upphovsmän.
– Jag tycker att Chiquitita kan tjäna som symbol för alla de flickor och unga kvinnor runt om i världen, som förmenas sin rättmätiga plats i samhället. Vi kan hjälpa dem till utbildning, så att de kan stå upp mot kulturellt eller religiöst betingade patriarkat, som vill hålla dem nere, säger Björn Ulvaeus. Laleh vet vad jag menar och jag är stolt och glad att hon ställt upp med sin fina version.
Björn Ulveaus fanns på plats och berättade att det en gång i tiden var en slump att det blev just Chiquitia:
– Vi fick frågan och det var vår bästa låt för tillfället. Ett halvår senare och vi hade kanske valt The Winner Tales It All. I dag är jag väldigt glad att det blev just den här. Då handlade den om en en chiquitita, liten flicka, som gått genom en emotionell kris. Efter 35 år i Unicefs tjänst har den för mig en mycket tyngre mening, sa Ulvaeus på presskonferensen.
Samarbetet innefattar olika aktiviteter både på museet och digitalt, bland annat lanseras initiativet pressplaytogive som gör det enkelt att ge, bara genom att spela låten. För att nå ut till ännu fler lyssnare bjuder ABBA The Museum in flera välkända artister att tolka Chiquitita. Först ut är alltså Laleh, och hennes version släpptes i tisdags 18 november.
Det nya samarbetet sträcker sig fram till 2019, då låten firar 40-årsjubileum. Samtliga ABBA-medlemmar ställer sig bakom samarbetet och donerar hela sin royalty för Chiquitita till UNICEF, både som artister och upphovsmän. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från sången Chiquitita.
– Med vårt nya initiativ vill vi göra det enkelt att ge en gåva och samtidigt sprida budskapet om barns rättigheter. Vi uppmanar fler att lyssna och ge genom att trycka på ”play”, säger Véronique Lönnerblad generalsekreterare UNICEF Sverige.
– ABBA The Museum levandegör projektet på olika sätt bland annat genom en ny permanent delutställning i museet om Chiquitita där besökare kan vara med och bidra; Du kan som besökare välja att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon. Varje gång du väljer låten i museet bidrar du till UNICEF, säger museets vd Mattias Hansson.
ABBA byggde Polarstudion 1978 i Stockholm och den första låten som spelades in var just Björns och Bennys låt Chiquitita. På museet är delar av studion återuppbyggda med många originalföremål från den tiden. Varje år kommer välkända artister att bjudas in av museet till Polarstudion för att spela in sin nya version av Chiquitita och på så vis nå ut till nya lyssnare. Även dessa artisters royalties går till UNICEF.
Vid presentationen på ABBA The Museum framträdde även barnminister Åsa Regnér och Ingmarie Halling från muséet. Kajsa Bergqvist, ambassadör för Unicef, premiärtryckte på pressplaytogive.com. Mattias Hansson påpekade att det är viktigt att låta låten spela i minst 30 sekunder, det är först få bidraget till Unicef börjar ticka in från exempelvis Spotifyspelningen.
Lars Nylin