13 november 2014

SPOTLIGHT Ace Wilder ”Riot”

Med handklapp, blås och skanderande körer vill Ace Wilder dra igång en ”Riot. Ett vågat, men välkommet tilltag i det höstgrå, då balladerna börjat fylla hitlistorna.

Det har tagit åtta månader för Ace Wilder (Telescope music publishing) att komma ut med en uppföljare till Melodifestivalstvåan och svenska topplisteettan Busy Doin’ Nothin’. Men kanske var det klokt att låta skälvningarna efter den superjämna omröstningen i Melodifestivalen lägga sig (det skiljde två poäng mellan Ace och vinnande Sanna Nilesen) för att kunna fokusera framåt och även utanför Sveriges gränser. Nya Riot [Warner Music Sweden] har släppts samtidigt i Sverige och England och popbloggar som Scandipop och Popjustice ger den tummen upp. Medan Scandipop utnämner den till det bästa Ace Wilder gjort, så kallar Popjustice den för en “brilliantly unhinged pop banger” och ger den betyget 9/10.

Soundet är bekant från debutep:n  A Wilder Ep och vårens superhit. Det låter stort och livligt. Handklapp och saftiga pukor samsas med skanderande körer och en blås-slinga som påminner om Sam & Daves Hold On I’m Coming. Produktionen sitter perfekt till låtens budskap Let’s start a riot. Det är party, energi och glädje – ett roligare alternativ till ljusterapi och d-vitamin i novembermörkret.

Ace Wilder själv, eller Alice Gernandt som hon egentligen heter, hade redan en framgångsrik låtskrivarkarriär när hon slog igenom som soloartist i våras. Två topp 10-hits i Tyskland, framförda av vokalgruppen Soccx och en låt på Jennifer Rush-albumet Now Is The Hour (2010) finns på cv:n. Hon har också skrivit ihop med bland andra Anders Bagge, Michel Zitron och Bobby Ljunggren och hon skrev låtar i egna gruppen Paper Moon Dragon, där även Alina Devecerski var med.

Riot påbörjades under en låtsession i Los Angeles i maj i år, ihop med kompositören Coco Morier (Britney Spears, Icona Pop, Tom Jones m.fl) och producenten Bram Inscore, men lades åt sidan eftersom ”ingen fick feeling”.  Managern Ben MalénStereoscope bad att ändå få höra det lilla som fanns inspelat (enligt utsago ”cirka 30 sekunder av baskagge och Ace som sjöng en vers samt första strofen i vad som skulle vara en refräng”) och tyckte att det lät så lovande att han uppmuntrade Ace att ge den en chans till. Riot fick åka med henne till Helsingfors där den gjordes klar ihop med Jukka Immonen och Hank Solo.
Två studiosessioner i två världsdelar för Riot alltså. Det återstår att se om den blir en världshit också.

Christel Valsinger