13 november 2014

4 SNABBA Peter Sandberg/Bengans 40 år

Skivbutikerna blir färre, men några är mer still going strong än någonsin. Som Bengans, med butiker i Göteborg, Stockholm och Linköping, som i helgen firar 40 år. MI har frågat Peter Sandberg på Bengans hur det gått till och vad som händer vid kalaset.

Hur började det – och vad är svaret på varför ni fortfarande finns?

– Det började ju med Bengt (Brorsson, grundare – MI:s anmärkning) 1974, som beställde plattor från England till sig och sina polare, och märkte att det fanns ett större intresse än så…För mig och Håkan (Erlandsson) började det som ett skämt 2001, ”Brorsson skall sälja Bengans, skall vi inte köpa det?” Men ju mer vi funderade så tyckte vi det kändes rätt, vi jobbade då på var sitt skivbolag, så vi fick väl ”tassa” fram i början.

Starkaste enstaka minnet från 40 år om du måste välja?

– Det går inte att komma ifrån, mannen som skrev ””Heroes”” satt och drack kaffe med oss här innan han gick ut och signerade – David Bowie-signeringen blir svaret.

Vad händer under jubileumshelgen?

– Vi kommer att koncentrera det mesta till lördagen i butiken på Stigbergstorget i Göteborg då ett gäng artister kommer hit, program finns på hemsidan, och sa har vi Kai Martin som kommer att köra en intervju med Bengt Brorsson. Om hur det hela startade och utvecklade sig, till butiker , instrumentaffär, Turnebolag, etc. En ganska intressant historia för både skivnördar och icke sådana.

Vad blir receptet för att Bengans även ska bli 50?

– Det är ju inte tu tal om att verkligheten är en annan idag för oss ”skivhandlare”. Vi säljer fortfarande en del CD och som bekant så funkar ju vinyl riktigt bra, det verkar inte vara ”en fluga”! Vi ser väl rätt nyktert på framtiden, ödet ligger så klart i våra händer, vi får bli bättre på att skapa produkter, både själva och i samförstånd med skivbolagen. Vi har ju också mer och mer börjat distribuera skivor, bland annat Håkan Hellströms Liveskiva, såväl fysiskt som en del releaser även digitalt. Branschen idag är ju inte större fysiskt än att vi kan nå alla som vill ha. Detta ger ju oss chansen att påverka vår egen framtid i större utsträckning, istället för bara vänta på nästa stora släpp, vilka dock fortfarande är oerhört viktiga.

Lars Nylin