9 oktober 2014

SPOTLIGHT Tove Lo ”Habits (Stay High)”

Med Habits (Stay High) sällar sig Tove Lo till skaran svenska artister som lyckats på USA-listan. Men till skillnad från kollegorna Avicii, Icona Pop och Swedish House Mafia gör hon det med en mörk midtempolåt. MI:s Christel Valsinger tar en närmare titt på sorgesången som gör succé.

En ensam orgel, några sorgsna oh-oh och så den där textinledningen som får en att undra om man verkligen hörde rätt:

”I eat my dinner in my bathtub

Then I go to sex clubs

Watching freaky people gettin’ it on”

Habits (Stay High) [Universal Music] är en låt om att festa utan glädje. Det är en ganska explicit låttext och en klart mörkare poplåt än vad vi sett svenska artister göra succé med i USA på sistone, tänk Swedish House Mafia och Aviciis houserökare eller Icona Pops partyhit I Love It.

Att sorgesången är själupplevd är ingen hemlighet. Hon berättade nyligen i en intervju med Billboards Pop shop podcast att hon har svårt för att prata om känslor, men lätt att skriva om dem. Ärlighet är viktigt och det fula ska också fram, menade hon.  Och kanske är det igenkänningsfaktorn som får allt fler amerikaner att sjunga med i hennes uppgivna refräng:

”You’re gone and I gotta stay high

all the time

To keep you off my mind”

Den här veckan blir låten sexa i USA och slår därmed Icona Pops toppnotering (7) samt matchar Swedish House Mafias  Don’t You Worry Child.

Den mörka texten och sugande melodin, som förutom Tove Lo [Warner/Chappell Music Scandinavia] också är signerad Daniel Ledinsky [Sony ATV Music Publishing], Jakob Jerlström och Ludvig Söderberg [Wolf Cousins/Warner Chapell Music Scandinavia], har inte bara fått USA på fall. Topp tio-placeringar i England, Norge, Frankrike, Nederländerna och Belgien får 13:e platsen på svenska singellistan att kännas en aning blygsam. Denna går den dock åter uppåt, till plats 18, så det kanske kan bli topp tio även här. På Youtube och Spotify går remixen av Hippie Sabotage bäst, med cirka 60 miljoner visningar respektive 95 miljoner strömningar.

Men framgången för Habits (Stay High) har inte kommit över en natt. Ett och ett halvt år har passerat sedan den första versionen släpptes och det finns flera versioner/remixer av både låten och videon. Skivbolag och förlag har uppenbarligen trott på den.

Vilken låt som ska försöka följa upp de amerikanska framgångarna är till dags dato inte klart. Kandidaterna är sannolikt flera: Talking Body, Not On Drugs eller kanske fina Sverige-debuten Love Ballad? Albumet Queen Of The Clouds har debuterat på plats 14 i USA (sexa i Sverige) och vilka låtar som rör sig snabbast kommer säkert att visa sig ganska snart.

Att Tove Lo kan ha en riktigt spännande karriär framför sig står helt klart. Hon är en lika stark låtskrivare som sångerska. Sedan hon skrev kontrakt med Warner/Chapell 2011 har hon kunnat utveckla sitt låtskrivande i olika konstellationer. Med brittiska Xenomenia skrev hon åt Girls Aloud, med Elof Loelv åt kompisarna i Icona Pop (We Got The World) och hon har handplockats av Max Martin och Shellback till deras låtskrivarteam Wolf Cousins.

Samarbetsförfrågningarna har börjat trilla in och ett som redan skjutit iväg uppför listorna är smittande housedängan Heroes (We could be) med Alesso, som klättrar på Billboards Hot dance/electronic songs just nu. På svenska singellistan är den nia. (Låttiteln har tydligen retat ett och annat Bowie-fan, men såväl David Bowie som Brian Eno har fått låtskrivarcredits för den. )

I december tar Tove Lo med sig listframgångarna till Australien och Nya Zeeland där hon öppnar för Katy Perry på hennes Prismatic World Tour. Förhoppningsvis ger arenagigen inspiration till fler ljuvliga poplåtar framöver.

Christel Valsinger