3 oktober 2014

DIGITALNYTT Notiser

Musikindustrin / Digitalnytts redaktör Daniel Johansson rapporterar från den digitala världen – i Storbritannien, Kanada, USA, Norge och Sverige. YouTube, Spotify, Grooveshark, Tesco, We7, Blinkbox, Shazam, VEVO, Pledgemusic och eMusic.com.

En ny undersökning från brittiska BPI menar att det ökade musikintresset i landet har lett till en ökad försäljning av konsumentelektronik. Enligt beräkningarna ska musiken ha drivit försäljning av smartphones, mediaspelare och andra produkter för 11 miljarder pund mellan 2008 och 2012. Rapporten släpps lagom till att Storbritannien efter många år av diskussioner inför ett undantag för privatkopiering i upphovsrättslagstiftningen, något som funnits i de flesta andra europeiska länder under lång tid. Förändringen kommer dock inte innebära något införande av en privatkopieringsersättning, därav behovet att påvisa musikens betydelse för konsumentelektronikbranschen.

Youtube har infört en form av realtidsstatistik på dashboarden. För videoägare innebär det att det nu går att följa utvecklingen för videon mycket snabbare än tidigare. Än så länge handlar det om att kunna se minut för minut under den senaste timmen, samt timme för timme under de senaste två dygnen, men Google har sagt att man kommer förbättra funktionen mer framöver.

Spotify har lanserats i Kanada. Streamingintäkterna är fortfarande låga i landet, men kommer förhoppningsvis öka nu när det finns en bra tjänst där. Kanada har 34 miljoner invånare. I USA visar siffror från RIAA att streamingen stod för 27 procent av de totala intäkterna under det första halvåret 2014, med en ökning på 28 procent jämfört med samma period förra året. USA har alltså fortfarande en lång väg kvar till de nivåer vi ser i Sverige och Norge. De totala intäkterna gick ned med 5 procent.

I veckan föll så domen mot Grooveshark. En domstol i New York dömde streamingtjänsten skyldig till allvarligt upphovsrättsbrott. Även om rättegången kanske i första hand gällde de aktiviteter som skedde på Grooveshark i samband med att man startade för sex år sen, kommer det troligen bli svårt för tjänsten att fortsätta. Under rättegången analyserades den interna kommunikation, bl.a. det här mailet från en av grundarna: ”Download as many MP3’s as possible, and add them to the folders you’re sharing on Grooveshark. Some of us are setting up special ”seed points” to house tens or even hundreds of thousands of files, but we can’t do this alone… There is no reason why ANYONE in the company should not be able to do this, and I expect everyone to have this done by Monday… IF I DON’T HAVE AN EMAIL FROM YOU IN MY INBOX BY MONDAY, YOU’RE ON MY OFFICIAL SHIT LIST.”

Tesco köpte år 2012 upp streamingtjänsten We7, som man integrerade med videotjänsten Blinkbox som hade köpts ett år tidigare. Nya Blinkbox verkar dock inte ha blivit den framgång Tesco hoppats på, och nu verkar det som att Blinkbox endera kommer att säljas eller stängas ned.

Shazam är utan tvekan världens populäraste identifieringstjänst för musik. Över en halv miljard mobiler har använt tjänsten sedan start, och för närvarande har appen 100 miljoner aktiva användare i månaden. Trots den stora populariteten lyckas man inte riktigt få ihop affärsmodellen och ekonomin. Det första halvåret 2014 innebar ett minusresultat på motsvarande ca 50 miljoner kronor. Shazam tjänar pengar på en liten provision de får när de länkar till köp av downloads. I takt med att download-formatet minskar är det därför också logiskt att intäkterna minskar för bolaget. Även om man idag också länkar till streamingtjänster får man precis som alla andra ingen provision på det länkandet. Shazam måste därför på ena eller andra sättet hitta nya vägar för att skapa intäkter, kanske genom att helt enkelt börja ta betalt för appen.

VEVO utökar satsningen på ”original programming”, d.v.s. egenproducerat innehåll. Bland de nya showerna finns t.ex. Day Off With, en show som följer vad kända musiker gör på fritiden, och DSCVR, en show med intervjuer och spelningar från up and coming artister.

Om det fortfarande finns någon som tror att crowdfunding av musik är ett litet udda fenomen för mindre artister som inte har fått skivkontrakt, är det dags att titta på veckans Billboard-lista. Interpol (plats 24), Flyleaf (plats 33), Madden Brothers (plats 57), Mike Daughty (plats 66), har samtliga använt sig av Pledgemusic för sina releaser. Så har även Lindsey Stirling som innehar plats nr 1 på listan Top Dance/Electronic Albums.

Downloadtjänsten eMusic.com har bestämt sig för att släppa avtalen med majorbolagen för att återgå till att enbart erbjuda indie-katalog. I ett mail till alla abonnenter sägs: ”Beginning 1 Oct 2014, the leading download-to-own music retailer will be exiting the mainstream music business and exclusively offering independent music. The company’s goal is to build the most extensive catalogue of independent music in the world.” eMusic erbjuder 24 downloads i månaden för 12 dollar. Kanske borde tjänsten i första hand fokusera på att gå över från downloads till streaming, vad vet jag.

Daniel Johansson