Det var välbesatt i bänkraderna när mer än 150 personer i fredags samlades på Nalen för att lyssna till och inspireras av Export Music Swedens seminarium Konsten att gå över gränsen. Under ledning av den svenska exportorganisationens vd Jesper Thorsson delade Ola Håkansson, Marie Dimberg, Ann Braathen och Henrik Augustin på ett inspirerande sätt med sig av sina kunskaper och breda erfarenheter av att på olika sätt arbeta med svensk musik i utlandet.
Marie Dimberg, vd för DnD Management, har mångårig erfarenhet av att arbeta med bl.a Roxette på högsta internationella nivå, Mr Radar Managements vd Henrik Augustin arbetar bl.a med Rebecca & Fiona och Ann Braathen är den drivande kraften på Braathen Management som arbetar på världens största operascener med bl.a Peter Mattei.
Den enda person i panelen som uttryckligen inte kände sig helt hemma med det samlande epitet manager var lustigt nog den mest välmeriterade i sällskapet: Ola Håkansson, som varit delaktig i svensk musikexport i drygt 45 år och höggradigt involverad i framgångar för såväl sina egna band Secret Service och Ola & The Janglers (som 1969 hade Sveriges första Billboard-hit) som Icona Pop, Zara Larson, The Cardigans, A-Teens med flera. Idag driver Håkanson musikbolaget TEN och 100songs, vars verksamhet – som egentligen utgår från ett skivbolags roll – leds från kontor i såväl Los Angeles som Stockholm.
Ola Håkansson summerade managerns roll såhär:
– Om artisten inte tjänar någonting, så gör inte jag heller det. Om inte artisten har en karriär, så har inte jag heller det.
Moderatorn Jesper Thorson fick på ett bra sätt fart på diskussionen och publikens engagemang med sina välriktade frågor om en managers roller och vad man som svensk bör tänka på i arbetet med svenska artister, låtskrivare och band utanför Sveriges gränser.
– Vi måste ha managers med internationell utblick om vi ska kunna fortsätta ha en svensk musikexport, konstaterade Håkansson. Jag tycker inte att vi ska ha amerikanska managers.
– Det är viktigt för en artist att ha en manager, fortsatte Marie Dimberg. Man behöver någon som har allmän överblick och kan agera mellanhand. Idag märker jag att både till exempel skivbolag och turnébolag uppskattar det.
– Ska man arbeta internationellt så kan jag inte nog understryka betydelsen av att ha ett bra management, betonade Håkansson.
Ann Braathen, som kunde berätta att Peter Mattei redan är fullbokad fram till 2019, förklarade de oftast provisionsbaserade managementavtalen.
– Just att arbetsrelationen är baserad på procent gör relationen mellan artisten och managern så stark.
I Sverige är idag är managerns standardsats 20 procent, vilket är samma siffra som är den vanligast förekommande i USA och England – även om det där kan handla om 20 procent på brutto- respektive nettointäkter.
– Men en bra manager är värd varenda krona han tjänar, försäkrade Henrik Augustin, och menade dessutom att den svenska managerkulturen hade ett starkt värde i sig i utlandet – inklusive USA.
– Man vinner ingenting på att försöka vara amerikan, utan det är bättre att ”vara svensk” – fast samtidigt förstå hur det fungerar där.
Att managerkulturen i Sverige nu är betydligt starkare och större än för 20 år sedan såg panelen som en följd av att hela musikbranschen idag är mer professionell.
Vad är det då som gör att vissa lyckas och andra inte?
– Det finns så många olika små bitar som kan bidra till att skapa framgång, så ibland kan det vara svårt att veta vad det egentligen var som gjorde det, menade Henrik Augustin.
– Om det verkligen fanns ”ett facit” så skulle vi säga det, konstaterade Marie Dimberg avslutningsvis.
En mer utförlig rapport från det uppskattade seminariet kommer inom kort att publiceras på Export Music Swedens hemsida exms.org.
Länk till SVT Play-program om Icona Pop:
http://www.svtplay.se/i-am-icon
Claes Olson