4 september 2014

DIGITALNYTT v 36

Under vinjetten DIGITALNYTT kommer Musikindustrin.se nu återigen att låta Daniel Johansson härja fritt med sina nyhetsnotiser. Övriga nyheter med ”digital  koppling” hittar du fortsättningsvis under vinjetten DIGITALT.

WiMP lanserar sig själva under ett nytt varumärke i Storbritannien och USA under hösten. TIDAL kommer tjänsten att heta, och stort fokus ligger på lossless, d.v.s. motsvarande CD-kvalitet. 25 miljoner låtar kommer finnas att lyssna på högkvalitativt, samt 75 000 musikvideos i HD. Priset kommer att hamna på ungefär det dubbla, 19,99 dollar/pund per månad.

Shazam har återigen börjat länka mot Spotify. I våras tog man ju bort Spotify för att istället satsa på Deezer. Men nu kommer alltså både Deezer och Spotify, samt Rdio att vara länkade från Shazam. Till en början är det Shazam-användare i Tyskland, Mexico, Brasilien och Storbritannien som får tillgång till Spotify.

På tal om Spotify. I mitten av juli meddelade tjänsten att man hade 11 miljoner betalande prenumeranter worldwide. I maj meddelades den efterlängtade 10-miljonersgränsen. Om tillväxten håller i sig borde vi närmaste veckorna få höra 12 miljoner betalande prenumeranter. Förutsatt att Spotify väljer att presentera miljon-steg framöver. VD Daniel Ek sade till CNN nyligen att 40 miljoner betalande skulle innebära att Spotify betalade ut mer till rättighetshavarna än alla andra format. Låter som ett ganska troligt scenario, 40 miljoner betalande och 120 miljoner Freemium. Kämpa på!

Gracenote har köpt upp Hollywoods viktigaste databas för film, tv-serier, skådespelare, etc, för motsvarande 325 miljoner kronor. Databasen kommer att integreras i Gracenotes befintliga struktur. Sony sålde Gracenot för 1,2 miljarder kronor till Tribune Media i slutet av år 2013.

Google har godkänt Grooveshark som tjänst på sin plattform Chromecast. Liksom Apple TV är Chromecast en ”content connector” som gör det möjligt att koppla upp mobiler, datorer och plattor till en TV, och också köra appar. Att Google nu godkänner Grooveshark är lite uppseendeväckande eftersom tjänsten fortfarande inte har slutit avtal med alla rättighetshavare.

Rdio har beslutat sig för att konkurrera med Pandora. I tjugo av de sextio länder man finns tillgängliga utökar man nu gratismodellen genom att basera den på personaliserade ”radio-kanaler”, precis som Pandora. Anthony Bay, CEO på Rdio, kommenterar: ”What we’ve learned collectively over the last few years is that the most successful models are freemium models.”

Vadio meddelar att man har fått 2 miljoner dollar i nytt kapital, och samtidigt skrivit samarbetsavtal med Vevo. Vadio gör det möjligt för musiktjänster som inte har videos att synka sitt innehåll till motsvarande musikvideo online. En del radiokanaler använder sig också av plattformen. Grundaren Bryce Clemmer beskriver vilket problem Vadio löser: ”Music videos are one of the most popular and engaging forms of content online, but they have yet to be available where consumers prefer to access music – online streaming platforms – creating a big disconnect.”

Universal Music Group Publishing har publicerat en databas med alla sina musikverk. Eller, till en början alla musikverk som hanteras av ASCAP, BMI och SESAC. Under fliken Song List på sajten kan man nu söka på musikverk och se vilka kompositörer som finns med, vilka sällskap de är knutna till och vilken procent UMPG har på det hela.

Erik Sanchez lyckades med sin Kickstarter-kampanj som gick ut på att få 30 000 dollar för att få Kenny Loggins att spela en privat konsert i Sanchez vardagsrum. De olika ”pledgen” handlar bl.a. om att få se konserten live på nätet. Femtio platser erbjöds också till konserten, vilket tyder på att Sanchez har åtminstone har ett större vardagsrum. En ”backare” har hittills betalat 5 000 dollar för att förutom deltagande vid konserten också få träffa Kenny Loggins i 20 minuter.

Feed.fm har fått ytterligare tio miljoner kronor i riskkapital för sin tjänst, som ska göra det lättare för producenter av webbplatser och appar att använda licensierad musik i sina produkter. Feed.fm tar betalt för hur många minuter som musiken strömmas, en lite annorlunda modell jämfört med andra. 90 000 minuter kostar 125 dollar och 300 000 minuter kostar 400 dollar. Ett ganska annorlunda koncept.

Indiebolagens samarbetsorgan på det digitala området, Merlin, har skrivit direktlicens med Pandora. Licensen gäller endast för USA, inte de övriga länder där Pandora finns. Med i avtalet finns bl.a. möjligheten för samtliga 20 000 medlemmar i Merlin att kunna ta del av Pandoras statistik- och analyssystem och använda sig av direktkanaler ut mot användarna.

Youtube har släppt en lista över de mest populära musikvideorna hittills under 2014. I topp finns den officiella uppladdningen av Katy Perrys Dark Horse ft. Juicy J (ca 520 miljoner visningar), tvåa är Shakira Can’t Remember to Forget You ft. Rihanna (ca 370 miljoner visningar) och trea är också Shakira med La La La (Brazil 2014) ft. Carlinhos Brown (också ca 370 miljoner).

Daniel Johansson