22 maj 2014

DIGITALNYTT KRÖNIKA Spotify ångar på

Musikindustrins Daniel Johansson kommenterar veckans två Spotifynyheter.

Igår släppte Spotify nyheten att man nått 10 miljoner betalande prenumeranter över hela världen. Totalt har tjänsten över 40 miljoner aktiva användare, i 56 länder.

Det är bra precis exakt ett år sedan som Spotify meddelade att man nått 24 miljoner aktiva användare, varav 6 miljoner betalande. När inga siffror presenterades under hösten började allt fler misstänka att Spotify väntade på 10 miljoner innan man presenterade något nytt. Det tog alltså bara ett år, riktigt, riktigt bra jobbat.

Detta gör att Spotify nu helt klart leder ligan inom a la carte on demand streaming (alltså streamingtjänster av typen Deezer, Rdio, Napster, Google Play Music etc. YouTube, Pandora, iTunes Radio och liknande tjänster exkluderade). Även om Deezer finns i klart fler länder har man en bra bit kvar till den nivå som Spotify nu presenterar när det gäller antalet användare.

Självklart har bundlings-avtal med olika ISP-er runt om i världen haft stor betydelse för tillväxten, åtminstone ett trettiotal sådana avtal finns på plats och fler är att vänta i takt med att Spotify släpper tjänsten i nya länder.

Här har jag sammanställt den kompletta listan över de 56 länder/marknader som Spotify finns i idag (även om jag faktiskt får det till 57 när jag räknar dem):

Andorra, Argentina, Australien, Belgien, Bolivia, Brasilien, Bulgarien, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominikanska Republiken, Ecuador, El Salvador, Estland, Filippinerna, Finland, Frankrike, Grekland, Guatemala, Holland, Honduras, Hong Kong, Island, Irland, Italien, Lettland, Lichtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Malta, Mexico, Monaco, Nicaragua, Nya Zeeland, Norge, Panama, Paraguay, Peru, Polen, Portugal, Schweiz, Singapore, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Taiwan, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, USA, Uruguay och Österrike.

Vi får komma ihåg att Spotify fortfarande har en hel del länder kvar att lanseras i som skulle kunna generera ytterligare stor tillväxt: Japan, Sydkorea, Kanada, Indien, Kina, Indonesien, Israel, samt hela den afrikanska kontinenten och Mellanöstern. Ryssland och de forna sovjetstaterna lämnar jag därhän just för tillfället, men tiden kommer alldeles säkert för de marknaderna också.

I många av de länder som finns kvar kommer användarna att få sin första relation till Spotify genom sin smartphone, varför det naturligtvis är oerhört viktigt för Spotify att hitta rätt operatör att jobba med i respektive land och tror jag, se till att appen appellerar till just den befolkningen/kulturen (och inte minst finns på det inhemska språket). Det är ett gigantiskt arbete som fortfarande ligger framför Spotify, jag kan inte tänka mig annat än att man har målet att tjänsten ska finnas tillgänglig i alla länder i världen.

Hur som helst är 10 miljoner betalande en viktig milstolpe.

Men det slutar inte där.

Tidigare i veckan lanserades Spotify Business, en ny tjänst som helt enkelt ska underlätta för professionella användare att göra rätt för sig. Många caféer, restauranger, gym, klubbar o.s.v. har kört privata Spotify-abonnemang, vilket dels har brutit mot användaravtalet med Spotify, men som också har inneburit att rättighetshavare inte har fått betalt i den utsträckning som är rimlig för sådan musikanvändning.

Spotify Business är separerat från vanliga Spotify, även om modellen som sådan ser likadan ut. Det är två olika ekonomier, vilket också innebär att utbetalningarna per ström rimligtvis kommer att bli högre för rättighetshavarna från Spotify Business eftersom månadskostnaden ligger på 349 kronor exkl. moms. Den insamlade totala potten i förhållande till antalet uppspelningar bör rimligtvis göra att pro rata share också blir högre. Samtidigt kan man tänka sig att många av dessa kunder spelar riktigt mycket musik vilket i så fall ”smetar ut” per ström utbetalning. Men det är ju inte nödvändigtvis utbetalning per ström som är intressant, det är ju totalen som räknas.

Det allra mest intressanta tycker jag dock är vad man skulle kunna göra med den här plattformen framöver. I takt med att allt fler signar upp på Spotify Business kommer det finnas fantastiska möjligheter för att branda musik gentemot olika aktörer. Bolaget som ligger bakom Spotify Business är också separerat från Spotify och heter Soundtrack Your Brand, och redan där har vi en ledtråd till vad som är det större målet med denna lansering.

Jag ser framför mig stora möjligheter för artister, musikbolag, musikförlag att framöver kunna sätta sin musik i miljöer och på platser där det finns behov av ”bättre” musik, eller snarare kanske, en musikmiljö som passar bättre överens med det specifika varumärket. Allt som egentligen behövs är att restaurangen, gymmet, klubben, kontoret har ett Spotify Business, och sedan kan man börja plugga musiken mot dem, med hjälp av spellistor etc.

Jag brukar ta exemplet med caféet Smørrebrød på Centralen i Stockholm. Jag var lite tidig till tåget och gick in och tog en sån där dansk macka. När jag satte mig ned noterade jag att från högtalarna hördes Refused. Alltså, Refused i all ära, men borde inte ett ställe som heter Smørrebrød och säljer dansk mat spela Kim Larsen eller något annat danskt? Se där, en business opportunity för någon av er som sitter på en intressant dansk katalog. 🙂

Som sagt, jag tror denna aspekt är det mest intressanta med Spotify Business, möjligheten att kunna musiksätta det publika rummet och branda varumärken på ett sätt som inte varit möjlig tidigare. Det ska bli otroligt spännande att se vilka konstellationer och relationer som kommer att skapas baserat på den här nya plattformen.

Så, en stor vecka för Spotify alltså. Och det är bara att säga grattis, både till 10 miljoner betalande prenumeranter och lanseringen av Spotify Business!