”Tambourinehärvan” med The Hives och The Cardigans som huvudrollsinnehavare är den mest uppmärksammade industritvisten på senare år. Nu har journalisten Eskil Fagerström skrivit en bok i ämnet.
Varför en bok och hur har du gått tillväga?
– Jag tyckte det fanns frågor att besvara! Affären kring Tambourine-banden hade visserligen bevakats intensivt – men samtidigt var det ingen som riktigt lagt ihop pusslets alla bitar. Det var ett mysterium som jag tyckte behövde förklaras, kan man säga. I och med rättegångarna så fanns också ett omfattande och ovanligt material att ta del av, ett material som erbjöd en spännande möjlighet att skildra en del av musikbranschen inifrån.
– För att få samman berättelsen har jag framför allt gått igenom de tusentals sidor handlingar som finns i rättegångarna mellan i första hand The Cardigans och The Hives och mellan The Hives och Tambourine Studios. Det finns också många, många timmar av inspelade förhör med alla nyckelpersoner.
Dessutom har jag gjort intervjuer med en lång rad personer med insikt i härvan. Och gjort studiebesök i Fagersta, förstås!
Ger boken något svar på hur härvan kunde inträffa?
– Både ja och nej. Jag berättar avgjort vad som hände, hur pengar under flera år fördes in och ut ur de olika bandbolagen, något som i slutändan innebar att The Hives satt med en enorm skuld (runt 30 miljoner när den var som störst ) till framför allt The Cardigans, The Ark och Jason ”Timbuktu” Diakité. Och jag visar också vad som krävdes för att situationen skulle uppstå, nämligen att Tambourine Studios fortsatte att låna ut pengar till The Hives – och att The Hives gjorde av med långt, långt mer än de drog in.
– Men en del av svaret döljer sig nog i de inblandades psyken, och exakt hur de tänkt kan man bara gissa sig till. Men jag tror att Tambourine kände en stor lojalitet med sina klienter – som The Hives – och ville hjälpa dem. Man var vänner och kollegor och hade förtroende för varann, helt enkelt. The Hives kände å sin sida att de drog in enorma belopp, och att de satt på en bottenlös kassakista. Vilket inte riktigt var sant, åtminstone inte om man vill bygga upp en gitarrsamling för tiotals miljoner kronor …
– I bakgrunden finns förstås det faktum att många av de inblandade blivit stjärnor och tjänat stora pengar i unga år, och det har säkert färgat deras syn på hur man hanterar pengar.
Den svenska musikbranschen ses ändå som ganska ”snäll”, håller du med?
– Svårt att säga. I den här historien finns, åtminstone vad jag vet, inga inslag av våld eller droger eller sådant. Men den behandling som framför allt Tambourine Studios fått utstå – att bli kallade tjuvar och lögnare i stora medier i i flera år – skulle jag nog inte kalla för ”snäll”. Och jag vet att striderna kring Tambourine och de band vars ekonomi studion förvaltade har haft ett högt psykiskt pris för de inblandade. Inte minst finns en stor ömsesidig bitterhet och sorg över förlorad vänskap och liknande.
Dessutom har ju The Hives lagt enorma summor på sina rättegångar, utan att egentligen få tillbaka en spänn. Kanske inte så muntert det heller.
Vem är Eskil Fagerström?
– Jag är journalist på Sydsvenskan sedan 2004. De senaste åren har jag varit reporter på kultur- och nöjesredaktionen. Tidigare har jag jobbat på bland annat Expressen och Kvällsposten.
Lars Nylin
Foto Emma Larsson