16 maj 2014

DIGTALNYTT Notiser

Musikindustrin / Digitalnytts redaktör Daniel Johansson rapporterar om bl.a Beats Electronics framtid, Shazam, Spotify, Deezer och The Pirate Bay.

Bara några månader efter lanseringen av Beats börjar rykten gå om att Apple mer eller mindre är överens med Dr Dre om att köpa hela Beats Electronics, såväl hörlursdelen som streamingtjänsten. Enligt Financial Times skulle ett förslag på köpeskilling presenterats: 3,2 miljarder dollar. Dr Dre verkar själv ha beslutat att bekräfta affären, även om inget av bolagen officiellt gått ut med nyheten, i en sevärd fylle-video från i fredags: https://www.youtube.com/watch?v=guMFKBXp544. Ett köp skulle vara både logiskt och förvånande, tycker jag. Logiskt eftersom Apple lite har förlorat sin ”edge-glans” sedan Steve Jobs gick bort, man ligger inte riktigt där allra längst fram i utvecklingen och Apple behöver bättra på sin image. Huruvida ett köp av Beats skulle göra det, på global skala och inte bara i USA, låter jag vara osagt. Och hur Beats Music i så fall skulle integreras i iTunes är också en intressant fråga, fortsätta vara fristående eller ”enbart” en påbyggd streamingtjänst i iTunes? Enligt nyligen avslöjade siffror hade Beats Music 111 000 betalande prenumeranter i slutet av mars. Man kan hoppas att Tim Cook & Co vet vad de håller på med. Trots allt, det är nog en ganska begränsad andel av jordens 7,2 miljarder invånare som älskar hiphop, även om amerikanska tonåringar enligt en undersökning från Statista verkar älska Dr Dres produkter.

Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group har alla tre gått in med 3 miljoner dollar vardera i identifieringstjänsten Shazam. En nyligen gjord värdering av bolaget satte 500 miljoner dollar, vilket i så fall skulle innebära en mindre ägarandel på en halv eller någon procent vardera i bolaget. Det är enbart en gissning, ingenting har avslöjats kring hur stor andel majorbolagen fått i Shazam, inte heller något direkt kring syftet. För någon månad sedan avslöjades dock att Access Industries, Warners ägare, ingått ett samarbetsavtal med Shazam som innebär att man får möjlighet att marknadsföra sina artister mer tydligt via tjänsten. I takt med att Shazam har vuxit och fått allt fler användare har tjänsten också blivit en viktig exponeringsyta för musikägare. Därför är det inte konstigt att man vill använda tjänsten för att presentera sin musik. Shazam har närmare en halv miljard registrerade användare.

I Frankrike har musikbransch och filmbransch gått samman för att få till stånd en blockering av The Pirate Bay hos franska operatörer. Det som är lite annorlunda i denna stämning gentemot ett antal operatörer, är att man också vill få ett beslut som säger att operatörerna ska blockera proxy-tjänster till The Pirate Bay. I de flesta länder där blockeringar införts har det sällan tagit mer än någon eller några dagar före proxy-varianter har kommit upp, vilket i praktiken gjort domsluten verkningslösa. Genom att även inkludera proxy-tjänster hoppas branscherna hitta en lösning. Sen ett år tillbaka finns också PirateBrowser, TPB:s motsvarighet till Chrome eller Safari eller någon annan browser. Den programvaran kommer bli svårare ett blockera eftersom den redan finns därute och går att ladda ned från otaliga platser.

Sony Music Entertainment har köpt in sig på 26 procent i det indiska bolaget Infibeam, som erbjuder en white label-lösning för att skapa och driva streaming och download-tjänster, Indent. Plattformen är på gång att lanseras i såväl Afrika som Mellanöstern. Shridhar Subramaniam, ansvarig för Indien och Mellanöstern på Sony, kommenterar: ”Indent fills a need gap for all music rights owners. As the digital eco system keeps evolving, there has been a strong need for an independent technology company that music companies can partner with to build innovative services and offerings.”

Kommer ni ihåg Beyond Oblivion? För tre år sen (känns som en evighet…) var det det vildaste försöket fram tills dess för att skapa en musiktjänst genom att bränna mycket riskkapital på kort tid. En bra bit över 550 miljoner kronor gick kalaset på, och insiders menar att ett av skälen till att allt gick överstyr berodde på bolagets CEO, Adam Kidron. Det är självklart alltid lätt att skylla på någon, men Kidron har gått vidare, och lanserade i förra veckan tjänsten Yonder i samarbete med HTC. Till en början kommer tjänsten endast att finnas bundlad med köp av två HTC-modeller, men planen är att börja rulla ut den för alla mobiler framöver.

Spotify har lanserats i Brasilien, ett land med 200 miljoner invånare. Andra streamingtjänster som redan finns där, och ser en bra tillväxt, är Rdio och Rhapsody/Napster.

Den amerikanska musiktjänsten 8Tracks meddelar att man nu har 8 miljoner användare. En undersökning gjord av ComScore i mars visar att tjänsten är den femte populäraste tjänsten i USA bland unga användare, med Pandora, iHeartRadio, Spotify och iTunes Radio före. 8Tracks bygger på spellistor, och är en av de få streamingtjänster som faktiskt går med vinst runt om i världen. Redan år 2012 började man gå med vinst, trots att man endast fått cirka 10 miljoner kronor i riskkapital (att jämföra med t.ex. Spotifys 3,5 miljarder kronor).

Deezer har ingått ett samarbetsavtal med Samsung som innebär att tjänsten kommer bundlad obegränsat i sex månader när man köper en Samsung Galaxy S5. Deezer integrerar också mer banners och reklam i tjänsten för gratisvarianten, samt att man tagit bort tidsbegränsningarna för Discovery-abonnemanget, motsvarigheten till Spotify Free. Den nya funktionen Flow (eller Flöde för oss svenska användare) är en radiokanal som baseras på vad man tidigare lyssnat på. Deezer har också släppt ytterligar en kanal som baseras mer på Deezers redaktörer. Daniel Marhely, grundare av Deezer, säger: ”Innovating to push the boundaries is part of our DNA, and our focus right now is on offering an intensely personal music experience for each and every one of our users. With Flow and the new mobile radio features, anyone will be able to discover great new music on their mobile, completely free from any limitations.”

Daniel Johansson