8 maj 2014

DIGITALNYTT Notiser

Spotifys framgångar i Storbritannien, Kobalt Music Groups lansering av ProKlaim samt den isländska kampen mot The Pirate Bay är bara några av notiserna i veckans fylliga rapport från MI / Digitalnytts redaktör Daniel Johansson.

Under de senaste fyra månaderna har Spotify fått en miljon nya prenumeranter bara i Storbritannien, enligt Kevin Brown, Head of Label Relations för Europa på Spotify. Det är framför allt samarbetena med Vodafone och Sunday Times som har lett till alla nya användare, och Brown säger också att på många marknader i Europa har Spotify nu passerat iTunes vad det gäller utbetalningar till masterägare. Äntligen får vi också bekräftelse på att Spotify väntar på 10-miljonerstrecket innan man avslöjar nya siffror, något som med stor sannolikhet kommer ske under år 2014. De senaste siffrorna släpptes för ett år sedan och var då 6 miljoner betalande och 24 miljoner totalt, inklusive Freemium. Om förhållandet mellan betalande prenumeranter och Freemium-användare fortsätter, skulle vi kanske kunna förvänta oss 40 miljoner användare totalt när Spotify presenterar 10 miljoner betalande. Spännande!

Kobalt Music Group lanserade nyligen plattformen ProKlaim, som gör det möjligt att identifiera user generated videos på YouTube. Kobalt meddelar att man trackar över 1 miljard strömmar i månaden nu, och har identifierat över 50 miljoner videos. Willard Ahdritz, grundare och CEO för Kobalt, säger: ”One hit song can generate up to 50,000 user-generated videos, many of which remain unclaimed by its proper rights owners. With the launch of ProKlaim, we are seeing a phenomenal increase in the speed and accuracy in which we find and claim missing content.” ProKlaim gör det också möjligt att på daglig basis få en feed som uppdateras så fort en ny video läggs till, för att snabbt kunna lösa eventuella rättsliga konflikter.

Isländska STEF (motsvarande IFPI) och SMAIS (som representerar filmbranschen), samt ytterligare ett par branschorganisationer polisanmälde i oktober 2013 lokala internetleverantörer för att man inte blockerar The Pirate Bay samt den isländska trackern Deildu. Nu har caset gått hela vägen upp till isländska HD, som dock meddelar att man inte tänker ta ett beslut utan skickar tillbaka fallet till en lägre instans. Skälet verkar dels vara av lite byråkratisk natur, överklagandet skulle ha kommit in inom sju dagar men kom in först efter tolv dagar, samt att det endast var STEF som enligt HD hade den lagliga rätten att driva målet. STEF kommer därför fortsätta den juridiska processen i lägre instans.

RadioIO, en amerikansk plattform för radiokanaler online, men som också är en leverantör av bakgrundsmusik till butiker etc, har köpt upp CrowdStream för en icke avslöjad peng. CrowdStream är en app som framför allt används på konserter och gör det möjligt för besökare att kunna interagera med varandra under konserten, vara med i tävlingar och också kunna interagera med artisten på scen. Bland de som använder appen märks t.ex. The Wanted och Mötley Crüe.

Framily heter det nya koncept som Sprint tagit fram i samarbete med Spotify i USA. Under sex månader har Sprints abonnenter tillgång till Spotify Premium gratis, och efter det kan man endera välja att betala ett Framily-abonnemang för 1-5 personer, 7,99 dollar styck, eller 4,99 dollar styck för 6-10 personer. Efter 24 månader måste alla Sprints abonnenter betala fullt pris för Spotify Premium.

Sony Mobile har rekryterat Fredrik Nyström, tidigare VD i Sverige för WiMP, samt Charlotta Streiffert som tidigare var på Universal Music, och innan dess på bl.a Bredbandsbolaget. Ola Lilja Molén, marknadsdirektör på Sony Mobile, kommenterar: ”Vi har följt Fredrik under många år och vet att han är en fantastisk person med ett brett nätverk och en djup kunskap inom mobilbranschen. Att han och Charlotta blir en fantastisk duo som har spetskompetenser inom innehållstjänster i allmänhet och musik i synnerhet värderar vi högt på smartphonemarknaden som är extremt innehållsdriven.”

Streamingtjänsten Bloom.fm har hamnat i ekonomiska trångmål sedan den största investeraren, ryska TNT, dragit sig ur. I onsdags meddelade grundaren Oleg Fomenko att han kommer att försöka rädda tjänsten genom att sälja den: ”We’ve decided we’re going to run a seven to ten day bidding process to see who wants to buy us. Around a dozen people have expressed interest already, and the process is probably going to be run by our administrators.” Bloom.fm grundar sig på den tidigare tjänsten mFlow, och hade lyckats få ihop över 1,1 miljoner prenumeranter sedan lanseringen för ca ett år sen.

Tunecore har lagt till den största asiatiska musiktjänsten KKBox till de tjänster man distribuerar till. KKBox är en prenumerationsbaserad streamingtjänst, ursprungligen från Sydkorea men finns idag också i Japan, Singapore, Thailand, Taiwan, Hong Kong, Macao och Malaysia. Tjänsten har 200 miljoner abonnenter. Den sydkoreanska musikmarknaden liknar i hög grad den svenska och norska, d.v.s. streamingen är dominerande som format.

Enligt Bloomberg är Vevo på väg att säljas, eller åtminstone stora delar av bolaget. Vevo, som startades av Universal Music och Sony Music år 2009, har en omsättning på ca 1 miljard kronor. Abu Dhabi Media och Google är också delägare i bolaget. Bloomberg skriver att Goldman Sachs kommer att hjälpa till i processen, och att bl.a. DreamWorks, Liberty Media och AT&T har visat intresse av att köpa bolaget.

Axel Dauchez, CEO för Deezer, har meddelat att han i höst kommer att sluta på streamingtjänsten för ett annat uppdrag. Dauchez kommer fortsätta på sin post fram till september. Ingen ersättare har än så länge presenterats.

Soundcloud har infört möjligheten för Pro-användare att få geografisk data över lyssnarna. Med funktionen kan artister bl.a. se i vilka städer musiken är som mest populär.

Inom datavetenskapen är Alan Turing närmast att betraktas som en gud. Det var Turing som för 70 år sedan lade de teoretiska och matematiska grunderna för hela den utveckling vi sett inom informationsteknologin. Utan Turing skulle du med stor sannolikhet inte sitta och läsa det här på just den apparat du sitter och läser det på. Pet Shop Boys kommer därför hedra Turing, som gick bort för 60 år sedan i år, med framförandet av ett nytt orkesterstycke på 40 minuter. Stycket kommer framföras i Royal Albert Hall i London med start 23 juli i år och heter A Man From The Future.

Lästips: The Future Of Music Discovery Is In The Numbers Citat: ”At South by Southwest, a computer called Watson applied inductive reasoning to solve what is now termed a ‘computational creativity’ problem. By combing through a database of recipes, flavors, and meal reactions, Watson was able to create foods that excited people. Similarly, with an encyclopedia of genres, instruments, lyrics, social reactions, and locations, the next world-renowned act could be the output of an ingenious collaborative filtering program.”

http://hypebot.com/hypebot/2014/04/the-future-of-music-discovery-is-in-the-numbers.html

Daniel Johansson