Spotifys Japan-lansering, den norska streamingmarknaden, Amazon, Bandpage, Gracenote, Deezer, Sonos, Google Play Music, MusikMark, Rhapsody / Napster, CueSongs, Streamza.com, Rdio, T-Series samt Warner Music och YouTube är bara några av sökorden i veckans rapport signerad Daniel Johansson.
Spotify är på gång in på den japanska marknaden, rapporterar tidningar i Japan. Det var något som också nämndes vid IFPI:s presskonferens kring Digital Music Report för några veckor sedan. Japan såg en tillväxt på streamingintäkterna med över 200 procent förra året samtidigt som intäkterna från CD-skivor sjönk drastiskt, med 16,7 procent. I veckan lanserades Spotify också i Filippinerna, med 94 miljoner invånare (Japan har 128 miljoner invånare). Enligt de japanska medierna ska Spotify lanseras i landet ”innan sommaren”. I Storbritannien har Spotify och Box TV gjort gemensam sak och kommer sända en veckoshow vid namn The Official Box+ Streaming Chart. Mark Adams från Box TV kommenterar: “The popularity of music streaming has grown significantly over the past eighteen months and is widely regarded as the new currency for our 16-34 audience and music industry alike. By partnering with Spotify we will deliver the first ’Official Streaming’ chart on music TV.”
Bandpage har fått en investering på 9,25 miljoner dollar. Totalt har bolaget nu fått 28 miljoner dollar i investerat kapital sedan starten 2010. Tjänsten fungerar som en marknadsföringsplattform och har idag 500 000 artister som använder den.
Gracenote meddelar att man kommer lägga till Deezers ID-nummer i sin databas. Julie Knibbe, chef för utvecklarsidan på Deezer, säger: “The integration with Gracenote will enable developers to build a whole new range of music Apps that integrate with our service. Whether they want to tag a song while standing in line at a café or create playlists based on their mood, Gracenote’s API will enable new experiences for Deezer fans.”
Precis som i Sverige har streamingen haft ett stort genomslag i Norge och påverkar musikindustrin positivt. Även om streamingen ännu inte har nått upp i samma andel av de totala intäkterna som i Sverige (65 procent under 2013), är man på god väg. Audun Molde har skrivit en intressant artikel på norska branschsajten Ballade.no som behandlar just streaming-utvecklingen: http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2014032612330728922865
MusicMark heter det samarbete som ASCAP, BMI och SOCAN inlett och som gör det möjligt för förlag och upphovspersoner att registrera sina verk hos alla tre sällskapen samtidigt. Avräkningen sker dock även i fortsättningen separat. www.musicmark.com
Ett läckt avtal mellan ett musikförlag och Amazon, visar att Amazon inom en relativt snar framtid kommer att släppa en a la carte on demand streamingtjänst som liknar Spotify. Ryktena har ju florerat ett tag, men nu verkar det alltså som att även Amazon ger sig in på den växande streamingmarknaden.
Rhapsody/Napster meddelar att man nu har 1,7 miljoner betalande prenumeranter. Tillväxten har varit stor under det första kvartalet 2014, hela 700 000 av dessa prenumeranter har tillkommit under de tre första månaderna i år. Framför allt är det Tyskland, Frankrike och Brasilien som ökar.
År 2009 tog Warner Music bort all sin musik från YouTube på grund att parterna inte kom överens om licensieringen. Forskare från Fairfield University och University of Colorado har nu undersökt vad denna ”YouTube Blackout” innebar för försäljningen av musik för Warner. Rapporten Online Music, Sales Displacement, and Internet Search: Evidence from YouTube visar att under perioden som Warners musik inte fanns på YouTube ökade albumförsäljningen rejält, framför allt för de mest säljande artisterna. Ett genomsnitt på 10 000 fler album såldes i veckan för de mest säljande artisterna, jämfört med före och efter ”blackouten”. Självklart var det här vid en tidpunkt då försäljningen av CD-skivor fortfarande var rätt stor, men effekten är onekligen intressant. Hela rapporten finns att läsa på http://www.scribd.com/doc/216999608/CAPRI-Working-Paper-13-2.
Underhållningssystemet Sonos meddelar att man integrerat Google Play Music på sin plattform. Googles musiktjänst läggs till alla de andra streamingtjänsterna som går att köra genom Sonos. En nyhet är att det går att styra Google-musiken från appen direkt mot Sonos, så att Sonos blir som en klon mot appen, ungefär som Apple TV.
Rdio har köpt den indiska streamingtjänsten Dhingana. Dhingana hamnade i lite problem tidigare i år när Indiens största musikbolag T-Series (www.tseries.com) drog bort hela sin katalog från tjänsten. Dhinganas personal har nu gått över till Rdio, och jobbar för lanseringen av Rdio i landet. Dhingana hade 1 miljon låtar på streamingtjänsten.
CueSongs har fått ett statligt bidrag på motsvarande ca 5,5 miljoner kronor för att utveckla ”frictionless music licensing for online broadcast”. Bakom CueSongs står Peter Gabriel och Ed Averdieck, och Averdieck säger: “This prestigious grant is a great vote of confidence in our plan to innovate in the new online broadcast market which has so much potential for the music industry. These ’made for online only’ productions have developed into a vibrant new broadcast sector and yet a common complaint from the creator community is that they don’t know where or how to license high quality music for their productions.”
Jag har tidigare skrivit om Streamza.com som gör det möjligt att strömma musik och film från torrent-nätverken. Streamza har nu utvecklat sin prismodell till tre nivåer, 4.99 dollar för 30 GB, 9.99 dollar för 80 GB, och 19.99 dollar för 200 GB i månaden. Ytterligare en streamingtjänst, fokuserad på film, har också lanserats: Popcorn Time. Till skillnad mot Streamza, som är en webbaserad tjänst, kommer Popcorn Time som en fristående applikation, med följande välkomstmeddelande (på svenska): ”Popcorn Time laddar ner och delar med sig av filmer med hjälp av torrents. Detta kan vara olagligt i ditt land.” Tjänsten fungerar näst intill lika bra som Netflix. Frågan är när den första fullfjädrade streamingtjänsten för musik från torrent-nätverken kommer.
Daniel Johansson