Den franska musiktjänsten Deezer finns i Sverige sedan augusti 2013, men har legat lågt. Nu satsar man hårdare i samarbete med operatören 3. MI har talat med Sverigeansvarige Alex Esser.
Ni har varit på svenska marknaden ett slag, vad mer konkret är det som händer nu?
– Tjänsten har varit öppen i Sverige sedan augusti 2013. Men det är först nu vi börjar jobba aktivt med operatören 3 och framförallt med svenska artister. Gnucci släppte sin EP exklusivt på Deezer förra veckan och jag kommer arbeta med många fler artister och festivaler framöver.
Svenska marknaden måste relativt sett vara en av de tuffaste att ge sig in på, varför kommer Deezer att lyckas?
– Så sant. Vi kommer inte gå head-to-head med Spotify. Även om vi kommer att samarbeta rätt brett och lyfta all typ av musik kommer vi främst nischa oss mot indie och elektroniskt. Vi samarbetar gärna med nya Svenska indieartister som vi har möjlighet att promota i andra Deezerländer. Gnucciskivan fick en rejäl push av våra editorials i Sydafrika, Italien, Polen, Colombia, Brazilien och ett tiotal länder till. Om man vänder på det: både i Norden och globalt så är det vi (fem miljoner betalande) och Spotify (sex miljoner betalande) som tillsammans jobbar på att konvertera användare från piratnedladding och iTunes. Deezer har även en riktigt bra rekommendationsmotor i kombination med 55 editorials.
Hur ser det ut för Deezer i övriga världen?
– Vi har 35 miljoner användare varav 5 miljoner betalande. Finns i 182 länder. Störst i Frankrike, Sydamerika, Storbritannien, Spanien och Italien.
Vem är du själv?
– Jag är en musiknörd ändå ut i fingertopparna. Entreprenör, har alltid arbetat i gränslandet mellan teknik och musik. Blev utnämnd bland Sveriges Top 5 webbentreprenörer av IDG 2010. Fick 4 Venture Cup priser med Tunaspot som även blev utnämnd till Årets musikinnovation 2013 av danskarna.
Mer om Deezers Sverigelansering i pressrelease på länken: https://www.dropbox.com/s/oj5yjkp3abw75tf/Pressmeddelande%20Deezer_140327%20copy.pdf
Lars Nylin