10 februari 2014

MANIFEST Fullt hus och glada vinnare på Nalen-galan

I fredags var det prisregn på Manifestgalan på Nalen, den stora prisgalan som årligen arrangeras av Sveriges Oberoende Musikproducenter (SOM). Totalt delades det ut 21 priser i olika genrer och kategorier. Lina Högström, mer känd under artistnamnet Skator (bilden) fick SKAP:s och Manifests pris till årets textförfattare 2014.

Komikern och radioprofilen Emma Knyckare var konferencier på årets gala där bland andra Knivderby med Kajsa Grytt, Silvana Imam med Adam Tensta, Julia Spada och jj, Systraskap, Jennie Abrahamson och The Fix uppträdde på ett fullsatt Nalen.

 Det blev en fantastisk kväll, konstaterar Mats Hammerman, administratör och vice ordförande i arrangerande SOM. Vad kan man mer begära än utsålt och toppenstämning!

Jag är glad att vi fått så mycket radio, press och TV trots att melodifestivalen låg en vecka tidigare i år. Vi hoppas att publiken fått några nya musikaliska favoriter och gjort några musikaliska upptäckter både bland de nominerade och de lysande livebanden och artisterna på galan. Och Emma Knyckare gjorde ett toppenjobb!

Manifest 2014

Årets Punk: Gatans Lag Från Fest Till Arrest (PST Records/Kjell Hell)

Med glimten i ögat levererar årets vinnare melodistark saxofonstinn obstinat vrålpunk med texter som räcker långfingret åt de flesta – och åt det mesta, på ett sätt som inte hörts i landet tidigare. Årets vinnare i kategorin punk/harcore: Norrbys stoltheter Gatans Lag med plattan ”Från fest till arrest”.

Årets Hårdrock: In Solitude Sister (Metal Blade Records)

Om debuten var gnistan och uppföljaren elden, så är denna den tredje skivan stenen mot huvudet. Så går en grupp unga män mot att skapa sin egen verklighet, och att spela musik på sina egna villkor, i en genre där alltför många i stället gör tvärtom. ”Systern” är den sjätte medlemmen – kraften som oundvikligen känns när man lyssnar. En kontemporär klassiker. Vinnare i kategorin hårdrock 2014 är In Solitude med skivan Sister!

Årets Dans: Andreas Tilliander Samlade årsproduktion inkl. TM404 (Kontra-Musik/Börft Records)

Årets Pris till vinnare i Manifests kategori Dans går till en artist som obehindrat och med bibehållen integritet rör sig mellan det experimentella och det dansvänliga. En passionerad arbetsnarkoman som med det senaste årets tyngre och stundtals krävande analoga kärleksförklaring till silverlådorna når ut till en bred publik med smal musik.

Årets Synt: Covenant Leaving Babylon (Dependant)

Med bedriften att hålla en röd tråd genom ett album fyllt av experimentlusta och innehållande såväl tunga elektroniska dansgolvsbeat som stämningsfulla och atmosfäriska ljudlandskap, går årets pris i kategorin synt till Covenant!

Årets Dansband Casanovas Sommar i Sverige (Atenzia Records)

Med en förmåga att kombinera eget material med svenska och internationella hits har detta väletablerade band gjort ett album som är stadigt förankrat i den moderna dansbandsmusiken och som samtidigt uppfyller de krav som dansbandstraditionen ställer.

Årets Pop: Lust for Youth Perfect View (Sacred Bones)

2013 var ett mörkt år för popen. Mörkt som i dunkande basgångar, deppiga syntslingor och en röst som låter som om den ropade slagord i ett demonstationståg för mänskliga rättigheter, feminism eller en humanare flyktingpolitik. Vi hoppas att den fortsätter att höras även i år.

Årets Visa: Dan Viktor & Vägen Hem Dan Viktor & Vägen Hem (Commendante Recording Group)

Han dök upp som en virvelvind och vände upp och ner på genren och har både hunnit med en rad soloplattor och haft sina flinka fingrar med i många andra produktioner. Nu har han valt att vara mera självutlämnande – vilket lett fram till hans kanske mest personliga album hittills. Och det har tagit honom hela vägen hem.

Årets Hiphop: Abidaz In & ut (Soblue Music)

2013 har varit ett fantastiskt år för svensk hiphop. Mängder av musik från alla håll i landet har släppts både via majorbolag och helt oberoende. Många nya artister har försökt sparka upp nya dörrar och testat mängder av stilar. Årets manifestvinnare har varit med i gemet sedan mitten av 90-talet. Med relevans och attityd steppade han rakt in i svensk hiphop under året och tog för sig av kakan. Ett tydligt bevis på att det går att göra klassisk hiphop men samtidigt vara nyskapande. Det är klart dom vet det är Game Over. Årets platta är helt sjuk! Årets vinnare är Blue Hills stolthet Abidaz med sitt album In & ut.

Årets Rock: MF/MB/ Colossus (Adrian Recordings)

Årets manifestpris i kategorin Rock går till ett band som högljutt och kompromisslöst svänger hårdare än de flesta. När de dessutom också bjuder på en liveshow som inte går av för hackor blir det svårt att inte smälta och ge bort priser.

Årets Jazz: Magnus Öström – Searching for Jupiter (ACT)

Med lekfullhet, innovationslust och öppenhet inför livets såväl mörka som ljusa sidor har denna kvartett skapat en förunderlig skiva vars starka klanger och komplexa mönster inneburit en glimrande vitamininjektion för den moderna svenska jazzen.

Årets Singer/songwriter: Mattias Hellberg Gurimolla! (Moozy Music)

En rotlös musikalisk själ djupt besatt av rockmusikens innersta väsen har hittat hem. Genom åren har hans väg kantats av en närmast osannolik mängd musikaliska projekt, band och samarbeten som hårt rockande Hellacopters, altcountrypionjärerna Alimony, duon Hederos&Hellberg, legendariska Nationalteatern och senaste som gitarrist bredvid herr Hellström för att bara nämna några av alla samarbeten på resans färd. Med albumet Gurimolla! har Hellberg och låtskrivarkollegan Mattias Areskog tillsammans med vännerna i kompbandet The Fur Heads fångat essensen av hans oändliga tripp i en rad känsligt soulfyllda, lätt afrobeatvarma rocksånger som hyllar hans kärlek till musik.

Årets Rytm: KWAAI Worldwide (Pumpa Records)

Färgstarkt. Musiken som språk kan korsa gränser – bakgrund, färg, kön och klass. Bombastiskt. Genreöverskridande. Orädd. Man tröttnar aldrig på grund av den stora variationer i röster, beats, genre, stämning – den röda tråden. Kvinnor som män tar plats, vita som svarta, svenska som xhosa. Början på något stort som kommer att fortsätta och smitta av sig som ett inspirationsvirus – WORLDWIDE. Årets Manifestvinnare i kategori RYTM 2014 går under namnet COOL om du snackar Afrikaan – för DEM är real Badman and Badgirls – Dem är KWAAI!!

Årets Experimentellt: Andreas Eklöf/Mats Persson Klavikord (Compunctio)

Nyutsprungna klangvärldar ur ett trehundraårigt instrument med uttrycksfulla dissonanser. Ett knäppande och knirkande samtal sträcker sig över seklerna; åvägabringar gustaviansk modernism som droppar på en immande spegel.

Årets Folk: Ulrika Bodén Band Kärlekssånger (Mahogny Records/Westpark Music)

Att bryta ny mark är inte lätt men vår vinnare har gjort det. Gammalt möter nytt i läckert dynamiska arrangemang. Tillsammans med en kristallklar röst, blåtonad trumpet, drivande fiol, varma nylonsträngar och melodiska slagverk far vi mellan hopp och förtvivlan. Och vi håller med – viktigast av allt är kärleken!

Årets Live: MF/MB/( Adrian Recordings)

Med en frustande energi har denna akt spridit sin musik på Sveriges och Europas scener under det senaste året. Musiken personifierar livets alla tänkbara känslostormar, något som få akter i världen lyckas med. Vinnaren av Manifestpriset för bästa liveakt är bandet där ett gäng individer skapar en helhet som inte går att värja sig emot. Det är återigen bevisat att musik gör sig absolut bäst live. Det är med kolossal stolthet vi utnämner 2013 års bästa oberoende liveband.

Årets nykomling: Roshambo (Karlskoga) – http://roshambosweden.bandcamp.com

En perfekt känsla för storslagna melodier. Ibland behövs det inte mer. Det låter så färdigt, som att genombrottet är nära. Det här är indierock som rusar fram längs neonupplysta boulevarder – och vi kommer följa varje steg.

SKAP och Manifests pris till årets kompositör: Cult of Luna (Erik Olofsson, Andreas Johansson, Anders Teglund, Magnus Lindberg, Fredrik Kihlberg, Johannes Persson, Thomas Hedlund)

Melodierna tyglar urkraften till den punkt där den inte längre är möjlig att hålla tillbaka. Ur deras kompromisslösa konstnärliga vision reser sig storslagna, karga ljudmonoliter som är lika mörka som vackra.

SKAP och Manifests pris till årets textförfattare: Lina Anna Högström (Skator)

Orden skimrar likt snöflingor som faller sakta genom strålkastarljuset över kämparna på den lokala hockeyrinken. Personliga texter som med sin frostbitna enkelhet känns självklara och tidlösa. Som de alltid funnits där ristade i sten och bara väntat på att vi skall upptäcka dem.

Årets Musikvideo: Vanligt Folk Idioter av församlingen, Regi: Lovisa Sallén/Vanligt Folk (Progress Productions)
En bra musikvideo ska lyckas med konsten att synka totalt med musiken – att låten blir bättre av videon och videon blir bättre av låten. Att lyckas med detta är ett konststycke. Årets musikvideo har på ett enkelt, rent och ärligt sätt gjort just detta. En bil, en hund och en utfrätt himmel. Allt mot allt och alla mot alla skapar dom magi. 

Årets klubb: Heaven Up Here / Restaurang Landet (Hägersten, Stockholm)

För sin schyssta musik och de mest engagerade klubbesökarna, som i mer än tre år uppskattat att klubben erbjuder ett smalare alternativ på Stockholms klubbscen, en härlig blandning av oetablerad indiemusik i en intim miljö. Klubben har röstats fram av Sveriges klubbesökare som den som både ger den bästa upplevelsen för besökarna och samtidigt ersätter musiker och artister.

Årets indie: Fritz’s Corners mentorskapsprogram Makten Över Musiken

På de flesta av musikbranschens kreativa poster sitter idag en man. Vinnaren av Årets Indie ifrågasätter med all rätt den snedfördelningen, men inspirerar också till förändring genom mentorskap och seminarier. Årets Indie går i år till ett projekt där kvinnor tillåts att utveckla och påverka sin egen position inom en musikbransch som fortfarande är full av osynliga glastak. Nu är det är dags att branschen öppnar sina ögon och lyssnar med sina öron, för det är just genom den här typen av initiativ som det rörs om i grytan ordentligt. I år går priset till ett projekt vars arbete än en gång befäster att jämställdhet är lönsamhet.

Claes Olson

Foto: Johan Döden Dahlroth