22 januari 2014

MERCHANDISE SCM nominerade till Arthur Awards

Det svenska merchandiseföretaget SCM (Scandinavian Concessions Management) är nominerade till internationella livemusikbranschens utmärkelse Arthur Awards i kategorin Services Above and Beyond. Vinnarna koras vid en högtidlig gala på Savoy Hotel i London den 8 mars.

– En nominering i internationell erkända Arthur Awards känns mycket hedrande för oss. Jag gissar att vårt sätt att arbeta med rättigheter för stora konsertarenor i hela Skandinavien samt våra koncept med pop-up-stores för Swedish House Mafia och One Direction kan ha bidragit till nomineringen i år, säger Gunnar Schöldberg, vd på SCM.

Arthur Awards delas ut av branschorganisationen för livemusik, ILMC, och musiktidningen IQ Magazine till höjdpunkter inom den internationella livemusikbranschen: konsertarrangörer, biljettförsäljare, agenter, promotors och försäljningsverksamheter. De nominerade till Arthur Award utses årligen av en jury bestående av 70 slumpmässigt utvalda ILMC-medlemmar.

– Nu håller vi tummarna för att medlemmar i ILMC och prenumeranter av IQ Magazine går in och röstar på SCM. I år är ju dessutom Ericsson Globe nominerade i kategorin First Venue To Come To Your Head. Två svenska nomineringar är mycket ovanligt i dessa sammanhang, fortsätter Gunnar Schöldberg i ett pressmeddelande.

SCM, som startades 1983, har i dag licensavtal med flera av landets största artister och band som Kent, Tomas Ledin, Gyllene Tider och Ulf Lundell. Bolaget sköter försäljningen av merchandise vid ungefär 400 konserter per år och har försäljningsrättigheter för de flesta stora arenorna i Skandinavien, inklusive majoriteten av de största utländska artistbesöken.

Lars Nylin

Bilden: Per Sundin (från Universal Music), Mikael Åsaborn (SCM), Steve Angello (Swedish House Mafia) och Gunnar Schöldberg (SCM) vid öppnandet av en Pop-up-store för Swedish House Mafia i november 2012.