4 december 2013

DIGITALNYTT Spotify for artists ökar insynen

Efter ett år när några välbekanta musikprofiler kritiserat Spotify bland annat för brister i transparensen lanseras nu Spotify for Artist där artister hittar sådana fakta. Spotify utlovar också artister möjligheter att snart sälja biljetter och merchandise.

Spotify for artists ska ge artister (och managements) samma möjligheter att ta del av vissa centrala användardata som skivbolagen hittills fått. Det blir alltså möjligt se när/var/hur låtar streamas. Bl.a ska det gå att i detalj få reda på ålder, plats och kön. Informationen ska även kunna jämföras med exempelvis Facebook-likes, följare på Twitter och visningar på Youtube.

På den nya sajten preciserar även Spotify hur betalningssystemet fungerar och ger även ”cases” med fem olika typer av album, exemplen är hämtade från verkligheten men anonymiserade. Det görs även jämförelser med hur mycket andra typer av streaming- och radiotjänster ger till artister. I en framtidsanalys tittas också på hur flödet skulle vara om Spotify hade 40 miljoner betalande användare.

Tjänsten utlovar också artister möjligheter att snart sälja biljetter och merchendise, i samarbete med t ex Songkick.

Lars Nylin