7 november 2013

DIGITALNYTT Notiser

Streamingstjänsten Deezer har nu passerat fem miljoner betalande prenumeranter. Soundcloud har nu 250 miljoner användare runt om i världen. Från USA rapporteras den lägsta albumförsäljningen sedan Nielsen Soundscan började med sina mätningar 1991.

Deezer meddelade under onsdagen att man nu har 5 miljoner betalande prenumeranter, över hela världen. Det är en dubblering av antalet betalande prenumeranter sedan förra hösten. Det kan t.ex jämföras med Spotifys 6 miljoner betalande prenumeranter, en siffra som presenterades i våras. Spekulationerna går nu kring om Spotify helt enkelt struntar i att meddela att man nått 7 miljoner, för att istället ”överraska alla” med 10-miljonerstrecket. Deezer säger i alla fall att man nu har 30 miljoner låtar tillgängliga på tjänsten.

Axel Dauchez, CEO Deezer, kommenterar framgångarna så här: “Doubling the number of paid subscribers in 12 months sends a hugely encouraging signal that music streaming’s time is now. One year ago we pledged to launch Deezer worldwide because we felt music deserved to be truly global. One year on, we are proud to say that we have over-delivered on our promises, with more than 5 million subscribers across more than 180 countries and a team of expert editors around the world sharing their love and passion for music.”

Nielsen Soundscan rapporterar att 4,5 miljoner album såldes i USA under föregående vecka (fysiska och downloads). Det är det lägsta antalet sålda album sedan mätningarna började 1991, och följer den tydliga trenden som tidigare rapporterats. Nu kommer snart julperioden, då alla förväntar sig klart större försäljning, och det ska bli intressant att se totalsiffrorna för helåret 2013 samt tillväxten för streamingtjänster i USA. Men redan har några branschanalytiker börjat titta på siffror, bl.a. Mark Mulligan med denna intressanta jämförelse mellan Sverige och USA 2010-2013: http://musicindustryblog.wordpress.com/2013/11/05/a-tale-of-two-cities-what-sweden-and-the-us-tell-us-about-the-outlook-for-streaming/

SoundCloud meddelar att man nu har 250 miljoner användare runt om i världen. Nyligen avslöjades ett nytt samarbete med Instagram som gör det lättare att använda Instagram-bilder till musiken som finns på SoundCloud. Grundaren Alexander Ljung sade nyligen vid ett event i Berlin: “We’ve had a really good year, we’ve been growing very fast — we are the audio platform of the web. In any given hour, we’ll reach nearly every country in the entire world.” Ljung sade också att deras förändrade Premium-abonnemang tidigare i år har varit mycket lyckade. Dessa abonnemang gäller alltså de som laddar upp musik på Soundcloud, inte slutanvändarna. Det finns två abonnemangsformer, Premium Pro-varianten innebär 4 timmar uppladdad musik, och Premium Unlimited innebär obegränsat med utrymme.

Den ryska motsvarigheten till Facebook; vKontakte, har varit starkt kritiserade för sin inbyggda funktion där användare enkelt kunnat dela med sig av musikfiler till varandra. Under förra året fälldes vKontakte i en domstol, men nyligen blev man friade av en domstol i S:t Petersburg. Argumentet är helt enkelt att det är användarna själva som är ansvariga för om man delar med sig av illegalt framställda kopior, och inte vKontakte. Motsatta domslut alltså. vKontakte driver för övrigt sedan ett par år tillbaka en streamingtjänst som är enkelt åtkomlig genom tjänsten, gratis för användaren. Det verkar också som att tjänsten uppdateras rätt snabbt med nytt material, såväl Höga Kusten som Sergels Torg finns att lyssna på, liksom mycket annat svenskt.

Bokningsbolaget The Agency Group (TAG) och konsertjänsten Bandsintown har inlett ett samarbete som innebär att TAG kommer att använda sig av Bandsintown för att sälja merchandise, lista konsertdatum och marknadsföra konserter. Bandsintown har 30 miljoner användare per månad, och The Agency Group har cirka 2 000 artister i sitt stall.

En ny tjänst för livesändningar av konserter har lanserats: MoshCam.com. Moshcam fokuserar på högkvalitativa inspelningar, och säger att målet är att bli ”the world´s largest online catalogue of originally-produced high definition live music videos.”

Sony Music har stämt United Airlines för att flygbolaget internt framställt digitala exemplar som sedan använts på flygplanen. Både musikfiler och musikvideos har kopierats till servrar på flygplanen, som resenärer sedan har kunnat använda on demand.

Tyska branschorganisationen BVMI har genom en stämning fått sajten http://www.youtube-mp3.org att ändra upplägget på sin tjänst. Tidigare kunde man spela upp mp3-filerna direkt på sajten, men numera konverterar sajten enbart videos till nedladdningsbara mp3-filer.

Biljettappen Applauze har fått motsvarande cirka 45 miljoner kronor i nytt riskkapital. Appen rekommenderar inte enbart konserter, som t.ex. Songkick eller last.fm, utan rekommenderar också bl.a sport och teater. Applauze har lagt sig vinn om att göra köpprocessen så enkel som möjligt, det ska aldrig krävas mer än tre klick för att kunna köpa en biljett.

Nya konsolen Xbox One kommer att erbjuda gratis streaming från tjänsten Xbox Music, med reklam. Alla som köper en Xbox One kommer därmed att kunna strömma musik gratis från Microsofts musiktjänst. Sedan tidigare kan ägare av Xbox 360 använda tjänsten, men måste då betala för en prenumeration.

Musiktjänsten Bloom.fm rapporterar att man nu har en halv miljon betalande användare. Tjänsten är mobilbaserad, med appar till Android och iPhone, dock inte till Windows Mobile. För närvarande har tjänsten 22 miljoner låtar i katalogen.

Daniel Johansson