27 juni 2013

ÖPPET BREV Johan Hargeby bemöter DN-artikel om Joe Strummer-gala

Efter att i helgen ha upprörts av en artikel i Dagens Nyheter skriver Sound Pollutions vd och delägare Johan Hargeby idag ett öppet brev till Musikindustrins läsare. Bakgrunden är bland annat en dvd-produktion som gjordes i samband med den stora minnesgalan för The Clashs Joe Strummer för tio år sedan.

Johan Hargeby skriver:

”Jag läser här i dagens tidning….

Det har under midsommarhelgen förekommit en del skriverier om vårt  företag och vårt samröre med en välgörenhetsgala. Bakgrunden är bland annat en artikel i en av våra större  morgontidningar full av fakta fel och rena lögner.

Det är viktigt att påpeka att den berörda galan genomfördes för ca 10 år sedan. Många har hört av sig till oss då de fått intrycket att vi arrangerat galan och sedan inte gjort rätt för oss. Detta är fel.Vi var inte inblandade i galan på det sättet och har inte tagit del av  några som helst intäkter från denna gala då den ägde rum.

Vårt företags inblandning handlar enbart om distributionen av en DVD produktion för den aktuella galan som vi finansierade framställningen av. Detta DVD-projekt försenades dock av omständigheter utanför vår kontroll och först cirka 2 år efter galans genomförande kunde materialet färdigställas så att DVDn slutligen kunde produceras för utgivning. Vi den tidpunkten så hade dock intresset falnat och efterfrågan var då  svag. Detta är givetvis trist för alla inblandade och möjligen så skulle  vi avstyrt utgivningen men vi gjorde inte det.

Alla med någon form av kunskap om branschen vet att upphovsmän/låtskrivare fått betalt för tillverkade och sålda exemplar då vi betalt s.k. mekaniska royaltys via Stim/NCB.

Vad jag förstår så har vi brustit i vår redovisning av antalet försålda ex och intäkterna för dessa med avdrag för våra utlägg för produktions- och framställningskostnader – detta ska vi givetvis åtgärda. Det är tyvärr så att när saker sker snabbt och utanför normala rutiner och  under icke helt klargjorda omständigheter så är det tyvärr lätt att det  blir fel. Det är uppenbart att det blivit så i detta fall. Vi skulle göra någon en tjänst men vi gjorde nog oss själva en otjänst istället om  man ser till intäkter i förhållande till våra omkostnader. Den andra utländska artist som nämns i artikeln var tyvärr en felsatsning som gav oss förluster, men att påstå att vi ej redovisat det vi sålt är en ren lögn.

Att läsa en artikel full av lögner och rena faktafel är upprörande. Så gott som alla mina förtroende uppdrag gör jag utan någon som helst direkt ersättning och är att likställa med ideellt arbete. Om jag gör detta bra eller dåligt är upp till andra att bedöma men det är beklämmande att läsa saker i en artikel som är helt ovidkommande. Att bli smutskastad som om man gjort något brottsligt när så inte är fallet är journalistik på en nivå man knappast inte ens ser i s.k. skvallerpress. Vårt företag redovisar alla våra partners enligt ingångna avtal.

Som alla som sysslar med affärer så tar vi en risk och många gånger satsar vi fel och den tilltänkta och önskade framgången uteblir. Det är då vi ensamma som får stå för dessa risker.

Jag har haft olika egna företag i 35 år, några framgångsrika andra inte, min huvudsakliga drivkraft är allt annan än pengar – det vet folk som känner mig personligen. Generella uttalanden som att entreprenörer i skivbolagsbranschen är glada amatörer som är oförmögna att sköta administrativa sysslor är minst sagt provocerande och det är svårt att förstå syftet med ett sådant ogrundat uttalande. Något bolag jag drivit har omsatt ca 40 miljoner årligen och något annat kanske bara någon enstaka miljon, antalet anställda har väl varierat mellan tio och tjugo, att göra detta under flera decennier kräver nog lite mer än en glad amatör utan någon som helst administrativ förmåga.

Vi är inte perfekta – vi gör ofta fel och misslyckas kanske oftare än vi lyckas men att framställa oss som oseriösa och att även låta andra uttala sig och sedan framställa detta som om det föreligger ett antal fall av oklarheter och processer kring vårt företag är allt annat än seriöst då det inte stämmer överhuvudtaget.

Efter 30 år som trogen prenumerant så har jag nu bytt morgontidning då mitt förtroende för just denna morgontidning är förbrukat.

Vänlig hälsning

Johan Hargeby”