6 maj 2013

BLOGG Persson bevakar det klassiska

Göran Persson, med bakgrund bl.a. på Expressen, Warner Music och Gävle Konserthus, startar en blogg helt vigd åt klassiska musik av det enkla skälet att han tycker att tiden är den helt rätta.

Varför en blogg om klassisk musik just nu?

– Det finns så mycket bra och intressant musik att lyfta fram i ljuset och presentera! Utbudet av konstmusik är enormt. Konserthusen drar mycket publik till sina konserter och jag tycker att det finns ett sug och en nyfikenhet hos många att få veta mer. En blogg ger så många möjligheter. Dels har den inga utrymmesbegränsningar, dels kan man ju direkt i anslutning till bloggtexten lägga med klipp från YouTube eller Spotify så att den som läser kan höra och se vad man skriver om.  Och så det bor nog lite av en gammaldags folkbildare i mig, som vill säga: ”Lyssna på det här. Det är skitbra.” När det gäller eventuella konkurrenter tror jag tvärtom att det bara är bra om vi blir fler. Det ökar intresset generellt, det är bra för alla.

Vem är du och vad kommer vi att få läsa?

– Jag kommer från Gävle. Tog en examen i musikvetenskap i Uppsala (fil kand) och började efter det att jobba på Edition Reimers i Bromma Ett förlag som gav ut ny musik och även var återförsäljare i Sverige för stora internationella klassiska musikförlag, som Faber, Novello, Doblinger och Universal Edition. Men musikjournalistiken lockade och jag kom in på Expressen, där jag under rätt många år var verksam som musikkritiker knuten till kulturredaktionen. Jag startade också en tidning M – magasinet för klassisk musik som skrev mycket om skivnyheter. Jag tog mig sedan också till skivbolagsvärlden och blev klassisk produktchef på Warner Music Sweden. En spännande tid, men efter några år återvände jag till min gamla hemstad och blev marknadschef i Gävle Konserthus. Efter sex år i Gävle värvades jag som marknadschef till Uppsala Konsert & Kongress inför invigningen hösten 2007. Mina erfarenheter från förlagsvärlden, skivbolag och konserthus, i kombination med att ha varit musikkritiker, gör att jag gärna rör mig i ett brett spektrum av musik. Jag kommer att skriva om allt från välkända klassiker till smala ljudexperiment Ibland också om musik från helt andra musikkulturer.

Vilka musikbloggar läser du själv?

– Det finns inte många inom det här området, men jag läser gärna Gunilla Brodrej på Expressen och Mikael Strömbergs Muzikbloggen i Aftonbladet. Tyvärr är Strömbergs Muzikblogg inte aktiv för tillfället. Hoppas den kommer igång snart igen. Däremot läser jag mycket nyheter om musik, både från musikbolag och institutioner och konserthus runt om i världen. En ambition jag har är att min omvärldsbevakning ska vara internationellt orienterad.

Vad är din egen favoritmusik i fältet, ge MI-läsarna tre verk de bör ha hört!

– Det här är verkligen den svåraste frågan av alla! Men jag drabbades själv oerhört starkt första gången jag hörde Gustav Mahlers andra symfoni. Den tar en bra stund att lyssna igenom, men man belönas med en stark musikupplevelse! Beethovens fjärde pianokonsert för sin idérikedom och briljans. Och så Béla Bartók: Musik för stråkar slagverk och celesta. Rytmiskt, raffinerat, och ibland helt gastkramande, så till den grad att Stanley Kubrick använde delar ur den i filmen The Shining. Om man ska lägga till en barocklåt också, är långsamma satsen ur Bachs femte cembalokonsert fantastiskt vacker. Även den har använts i en film, nämligen Woody Allens Hannah och hennes systrar.

Lars Nylin