28 februari 2013

DIGITALNYTT Positiva siffror från IFPI

I veckan höll IFPI presskonferens och presenterade rapporten Digital Music Report 2013, som går igenom den digitala utvecklingen för år 2012. Det här var tionde året som rapporten släpptes och siffrorna visar att de digitala intäkterna ökade med 9 procent jämfört med året innan. 

Den digitala utvecklingen driver de totala intäkterna på ett helt annat sätt än tidigare, varför även de totala intäkterna ökade för första gången sedan 1999 – dock bara med 0,3 procent. Så här ser utvecklingen för de digitala intäkterna globalt ut de senaste fem åren:

2008: 4,3 miljarder dollar

2009: 4,7 miljarder dollar

2010: 4,8 miljarder dollar

2011: 5,1 miljarder dollar

2012: 5,6 miljarder dollar

34 procent av de totala intäkterna kom under 2012 från digital musik.

IFPI:s chef, Frances Moore, kommenterade siffrorna:

”It is hard to remember a year for the recording industry that has begun with such a palpable buzz in the air. These are hard-won successes for an industry that has innovated, battled and transformed itself over a decade. They show how the music industry has adapted to the internet world, learned how to meet the needs of consumers and monetised the digital marketplace.”

Samtidigt kan man inte låta bli att jämföra ovanstående utveckling med den svenska marknaden specifikt. Så här ser den digitala utvecklingen under samma period ut i Sverige:

2008: 70,8 miljoner kronor

2009: 140,5 miljoner kronor

2010: 257,1 miljoner kronor

2011: 424,2 miljoner kronor

2012: 598,6 miljoner kronor

Digitalt svarade under år 2012 för 63 procent av intäkterna till repertoarägare i Sverige. Man skulle kunna uttrycka det som att det i Sverige, under en lång tid – från Napster (1999) till Spotify (2008), hände mycket, mycket lite, för att sedan explodera. Övergången tog tack vare streamingutvecklingen sedan bara några få år.

Till skillnad mot den svenska marknaden visar dock de globala siffrorna att downloads fortsätter öka, med 12 procent jämfört med år 2011. Men streamingtjänster såg den procentuellt största ökningen globalt, med 44 procent.

Enligt en undersökning från Ipsos MediaCT använde 28 procent av internetanvändarna i USA en downloadtjänst under sista halvåret 2012 och 19 procent en streamingtjänst. I Storbritannien använde 33 procent downloadtjänster och 19 procent streaming, men i Sverige använde hela 48 procent av internetanvändarna en streamingtjänst, och bara 11 procent downloads.

Att marknaderna skiljer sig åt mycket visar t.ex. Japan, där CD-n fortfarande är förvånansvärt stark, och de digitala intäkterna låga. Streaming har inte alls slagit igenom, bara 4 procent av internetanvändarna använde en streamingtjänst under halvåret.

I rapporten presenteras som vanligt ett antal intressanta ”cases” från olika delar av världen, i år från Brasilien, Ryssland, Indien och Holland. Och i slutet av rapporten ges perspektiv kring arbetet med operatörer och sökmotorer samt naturligtvis vad som sker för att hantera upphovsrättsintrång online.

I rapporten ger IFPI-chefen Frances Moore ett viktigt perspektiv:

”Music has not only adapted to the internet – it is at the very heart of its development. Music is driving technology, helping sell devices, fuelling economic growth with a ripple effect far beyond the limits of the recorded music market. It is helping drive online search and social networking, as well as demand for fast broadband connections. Music is creating economic value at virtually every level of life. It is an engine of the digital ecosystem.”

Och som för att visa på hur viktigt innovativa samarbetspartners har blivit för den globala musikindustrin avslutas rapporten med en helsida i form av en annons från Spotify, med lite statistik, och budskapet: ”Thank you! It’s been quite a year for Spotify. Here are a few million reasons why… We couldn´t have done it without you. Thanks from all of us at Spotify.”

Vid presskonferensen sade Edgar Berger, CEO på Sony Music Entertainment:

”The reality is, digital is saving music. Last year we sat around this table and I made the statement that we were changing from a head wind to tail wind and the reality has proven right. With the wind at our back we are picking up pace and starting to emerge from what has been a challenging decade of transition. We are clearly on our way and I absolutely believe that this marks the start of the global growth story. The industry has every reason to be optimistic about its future.” 

Daniel Johansson

Länk:

http://ifpi.org/content/section_resources/dmr2013.html