1 november 2012

FÖRLAG Nya Sony/ATV presenterar sig

I somras stod det klart att förlagen Sony/ATV och EMI Music Publishing blir ett efter att de förstnämnda köpt EMI:s förlagsdel. Nu står det klart hur det nya Sverigekontoret kommer att jobba. MI tog ett samtal med VD Patrik Sventelius, sedan tidigare ansvarig för Sony/ATV, och Johnny Tennander, tidigare på EMI men nu A&R-ansvarig på det nya bolaget.

Tidigare i år så blev sammanslagningen av Sony/ATV och EMI Music Publishing officiellt godkänd av EU och nyligen så annonserades den internationella chefsstrukturen. Nu börjar alltså även den Skandinaviska laguppställningen att ta form.

VD för det nya förlaget är Sventelius som har varit VD för Sony/ATV sedan 2002. Anette Hökengren är chef för synkavdelningen. Tennander blir Head of A&R och får även en europeisk nyckelroll inom A&R då han utses till Senior Vice President A&R Europe, direkt under den europeiska A&R chefen Guy Moot.

A&R teamet består förutom Tennander av följande personer:

Jonas Holst som är ansvarig för artist-A&R i Norge och Finland, en roll som han kombinerar med att ansvara för internationell synkexploatering. Jonas titel är A&R / Senior Creative Manager.

Lasse Ewald som huvudsakligen är A&R för låtskrivare och producenter. Ewald kommer också att kombinera sin skandinaviska A&R roll med en europeisk, som Head Of European Songpitching.

Christoffer Lindh kommer som A&R Manager att jobba med artister, låtskrivare och producenter från hela Skandinavien

De två nu sammanslagna musikförlagen kommer före årskiftet att flytta samman till gemensamma lokaler.

 

Patrik Sventelius, vad tar ni lokalt med er från ”gamla” Sony ATV och vad tror du kan tillföras från EMI-lägret?

– Båda bolagen har ju väldigt fina lokala writerrosters som i många avseenden kompletterar varandra, konstaterar Patrik Sventelius. På Sony/ATV har vi byggt upp en oerhörd styrka i att sätta internationella synkar för våra lokala writers, något som kommer att bli ännu vassare med EMI-repertoaren. EMI:s europeiska A&R-struktur och det nätverk som den medfört är ju ett fantastiskt verktyg.

– Det finns oerhört duktiga människor i alla funktioner på båda bolagen som är hungriga och jobbar i ett högt tempo. Vi kommer att vara väldigt starka både i att signa ny talang och att skapa karriärer för våra upphovsmän.

Har du i detta skede någon uppfattning om samma sak internationellt i det nya bolaget?

– Som sagt, en mycket viktig bit som kommer in från EMI:s sida är den europeiska A&R-strukturen och arbetet, som leds av Guy Moot från London. Och där har vi i Skandinavien fantastiska möjligheter eftersom både Johnny och Lasse Ewald har nyckelroller i den strukturen. I samband med den nya strukturen har Johnny fått en ännu starkare roll och är de facto den viktigaste A&R-kraften i Europa efter Guy Moot. Det känns som att samtliga internationella dörrar är vidöppna.

Har det skalats bort artister och personal från de två gamla kontoren?

– Vi håller på att gå igenom vår roster inom A&R-teamet och vi får se var vi landar, berättar Johnny Tennander. Det är väldigt viktigt för oss att vi har en hanterbar roster så att vi har tid till allt vi vill och kan göra för våra låtskrivare och artister.

Hur stort blir det nya kontoret?

– Med utgångspunkt från Sony/ATV:s storlek så kommer vi vara drygt dubbelt så stora som vi var innan sammanslagningen, bedömer Patrik Sventelius.

Har du, Patrik, arbetat tidigare med några av de som kommer in från EMI?

– Johnny, jag och Jonas Holst jobbade tillsammans på skivbolaget V2 i slutet av 1990-talet. Så vi känner ju varandra, men samtidigt så har vi alla helt nya inbördes roller så det är ingen slentrian utan full fokus på att nå toppresultat utifrån det nya läget.

Vad känns mest spännande just nu, generellt i förlagssammanhanget och specifikt hos er vad gäller A&R?

– Vi får en helt otrolig roster såväl lokalt som internationellt och det ska bli enormt kul att lära känna och arbeta den, menar Johnny Tennander. Här hemma i Skandinavien så tycker jag vi har en väldigt spännande kombination av stora, etablerade namn och nya talanger på väg upp. Så det finns väldigt mycket att göra och gör vi det rätt så kommer det att bli väldigt, väldigt bra.

– Generellt inom Skandinavien så tycker jag personligen att det är otroligt mycket bra musik där ute nu, det känns verkligen som att en ny generation är på väg upp och att det är en generation med ett väldigt öppet musikaliskt sinne vilket betyder bra och intressant musik.

Vad är de mest intressanta utmaningarna i förlagsbranschen just nu?

– Generellt så är det ju en väldigt intressant tid i musikbranschen med allt som händer kring streaming nu och det känns viktigare än någonsin att skydda låtskrivares intressen och rättigheter, betonar Patrik Sventelius. Internt här så känns det som en möjlighet att få vara med och skriva förlagshistoria – vi blir ett otroligt starkt musikförlag med en oslagbar roster. Och just att det sker i den här tiden i branschen gör att det känns som en unik möjlighet.

Har ni några nya avtal i faggorna?

– Vi signade nyligen Panetoz som ju har haft något av årets låt med Dansa Pausa och det finns några saker där ute som vi verkligen vill jobba med, absolut! avslutar Johnny Tennander.

Lars Nylin