5 april 2012

Streaming vs downloads och andra framtidsscenarier

Studenter vid KTH i Stockholm har utvecklat en ny form av jukebox – en musiktjänst online. Samtidigt presenteras ny fakta i den heta debatten om huruvida streaming kannabaliserar på downloads. Musikindustrins Digitalnytt-redaktör Daniel Johansson rapporterar.

Studenter vid KTH har utvecklat en ny form av jukebox, som samtidigt är en musiktjänst online. Blicko befinner sig i alpha-version, men kommer inom kort att börja betatestas. Genom att ansluta sitt ljudsystem till en dator och tjänsten Blicko kan caféer, restauranger, pubar och andra liknande platser låta sina kunder påverka musiken som spelas genom att rösta och lägga till låtar med sin smartphone. Blicko kommer även göras tillgängligt till privatpersoner som vill använda tjänsten i hemmamiljö. (www.blicko.com)

En av de hetaste debatterna i musikbranschen handlar om streaming kannibaliserar på downloads. Den senaste i raden att uttala sig är Enligt Paul Smernicki, på Universal Music i Storbritannien, som i en panel under Guardian Changing Media Summit berättade att UMG, utan framgång, har försökt hitta bevis som stödjer en kannibalisering:
"We’ve looked really really hard for evidence of cannibalisation, almost unobjectively. Across the business, we’ve been unable to find that evidence. And in European markets where Spotify has launched, the growth in the digital business has been about 40%, in territories where it doesn’t it’s around 10%."

Enligt Digital Media News kommer sammangåendet mellan de digitala distributörerna Orchard och IODA att innebära att omkring 20 tjänster försvinner när den nya organisationen ska slimmas. Samma uppgifter gör gällande att uppsägningarna framför allt kommer drabba IODA-sidan av företaget.

Air och Jethro Tull är de senaste i raden av artister som ställer sin katalog till förfogande för EMI:s OpenEMI-plattform. Syftet med plattformen är att låta apptillverkare använda musiken gratis för att utveckla nya kreativa lösningar.

Norska WiMP har sedan december betatestats på den tyska marknaden. Framför allt är det representanter från musikbranschen som bjudits in att prova tjänsten. En nyligt gjord utvärdering visade att 90 procent av de som testat tjänsten är nöjda med den och 88 procent uppgav att de skulle fortsätta att använda den. Nu planerar WiMP att lansera tjänsten publikt i Tyskland under det andra kvartalet 2012.

I januari i år fastslog en domstol i Haag att två av landets största bredbandsleverantörer skall vara ålagda att blockera allt trafik till The Pirate Bay. Nu har domstolen i Haag tagit beslutet ett steg längre och har beslutat att privatpersoner som satt upp proxyservrar, för att via omvägar låta holländska surfare komma åt fildelarsajten, kommer få böter om 1 000 euro per dag som de fortsätter driva servrarna.

Så åter till Spotify och alla de känslor den nya tjänsten väcker. The Black Keys trummis Patrick Carney sa nyligen följande om Spotifys styrelseledamot Sean Parker (som grundade Napster en gång i tiden): "The guy has 2.5 billion dollars he made from figuring out ways to steal royalties from artists, and that's the bottom line. You can't really trust anybody like that." Black Keys senaste album El Camino finns för övrigt inte tillgängligt på Spotify, medan det finns i sin helhet på t.ex. konkurrerande WiMP. Uttalandet kom som en kommentar på Sean Parkers prognos att Spotify inom två år kommer generera större intäkter än iTunes.

Daniel Johansson