2 oktober 2009

: Notiser

Denna vecka har Digitalnytt nyheter om bl.a. YouTubes nya avtal med Warner Music, MySpace etablering utanför USA, och förändringar hos The Orchard. Bilden: svenska Magnus Frejd på svenska Born Studios har slutit avtal med Sony DADC.

Warner Music och YouTube har efter en tids förhandlingar skrivit ett avtal som innebär att Warner i fortsättningen kommer att ha kontroll på annonsförsäljningen relaterad till deras videos. Warner tog bort sina musikvideos från YouTube i slutet av förra året eftersom man inte var överens om nivån på royalty från reklamintäkterna. Nu kommer Warner själva att ha ansvaret att sälja in annonserna, och ge Google en cut på intäkterna istället för tvärtom. Förhoppningen är att det ska gå att få en högre nivå på reklamintäkterna relaterade till musikvideos jämfört med andra klipp. YouTube har tidigare haft samma nivåer oberoende av vilket innehåll som visats.

Boråsbaserade Born Studios har slutit avtal med Sony DADC, ett avtal som innebär att företaget kommer att integreras i Sony DADC´s verksamhet. Born Studios producerar DVD och Blue-ray och överenskommelsen betyder att man i fortsättningen kommer att vara en del av ett nätverk av 33 kontor över hela världen. En ny produktionsstudio öppnas också i Köpenhamn med namnet Sony DADC Nordic Authoring, och Jesper Schertiger från Sony DADC säger i ett pressmeddelande: "Sony DADC Nordic Authoring will not only act as pure authoring service provider, but become the digital frontend to our customers in the Nordics, supporting them with the whole range of our digital services, such as digital distribution to online retail platforms and integrated marketing solutions."

EU-kommissionens konsumentsäkerhetsavdelning har gått ut med ett krav på tillverkarna av digitala musikspelare om att sänka standardvärdet på ljudvolymen till 80 decibel, rapporterar Dagens Industri. Målet är att tillverkarna inom två år ska ha infört funktioner som varnar musiklyssnare när ljudnivån överskrider standardvärdet.

HP, Hewlett-Packard, kommer i fortsättningen att sälja vissa modeller av sina datorer med skrapkort och PIN-kod som ger tillgång till 1 000 gratis downloads av låtar. Man kan lyssna på låtarna gratis i ett år, efter det kan man köpa loss det hela för motsvarande ca 1 000 kronor. Erbjudandet gäller för den asiatiska marknaden och låtarna kommer från Universal Music.

Spotify meddelade under torsdagen att offlinefunktionen som tidigare endast funnits för mobilversionen av tjänsten nu också fungerar för desktopversionen. Det betyder att det i fortsättningen kommer att vara möjligt att lyssna på musik offline som man tidigare lyssnat på, eller spellistor som man synkat med mobilen. Mer information finns på https://www.spotify.com/blog.

MySpace Music har lanserats i Australien och Nya Zeeland. Det är de första marknaderna utanför USA som kan använda tjänsten, där kunden kan köpa a la carte downloads. IODA och The Orchard distribuerar indiebolagens musik, och samtliga majors finns också med. MySpace Music kommer att lanseras i Storbritannien under de närmaste veckorna.

Wolfgangs Vault kommer att utöka sin katalog för digital försäljning av klassiska konserter till 1 500 stycken under oktober. Konserterna kostar 7,98 dollar för mp3-formatet och 12,98 dollar för ickedestruktiva formatet FLAC. Bland konserterna finns inspelningar av Aretha Franklin, Grateful Dead, Janis Joplin, Dolly Parton, Miles Davis, Santana och många fler.

Aggregatören och digitala distributören The Orchard har sagt upp 20% av personalen som ett led i att skära ned på sin kostnader. Samtidigt meddelas att Greg Scholl slutar som VD. Han efterträds istället av Danny Stein, som numera är CEO för eMusic.

Musiktjänsten imeem har fått 6 miljoner dollar, motsvarande ca 42 miljoner kronor, i riskkapital. Enligt TechCrunch är det Morgenthaler Ventures tillsammans med Warner Music som har investerat i imeem som är en reklamfinansierad streamingtjänst.

Brittiska branschorganisationen BPI har enligt MusicWeek anmält 100 000 IP-adresser hos operatören BT Broadband som man misstänker har använts för illegal kopiering av musik. BT Broadband har än så länge inte reagerat på informationen.

Queens kommande samlingsalbum ska finnas tillgänglig sju veckor innan release genom den nya Logitech Squeezebox Radio. Logitech-spelaren gör det möjligt att lyssna på internetradio och nå musik som t.ex. ligger på datorn. Under de sju veckorna kommer de som köper spelaren också få extramaterial, bl.a. "track by track audio commentary" från Brian May och Roger Taylor.

Daniel Johansson