27 augusti 2009

: Notiser

YouTube om reklamintäkter, Nokias nya musikmobil, upphovsrätt i Storbritannien, Chilirec, MySpace, iLike, Universal, Echospin, EU-kommissionen, Comparedownload.com, BigChampagne, Napster, Gogoyoko samt exploderande iPods och iPhones är några av ämnena i veckans Digitalnytt.

YouTube meddelade i tisdags att man kommer att utöka möjligheten för rättighetshavare att ta del av reklamintäkterna på videos som genererar mycket trafik. För att ha möjlighet att få en del av kakan gör YouTube först en bedömning som baseras på hur många gånger videon har setts, hur viral videon är, d.v.s. hur många som bäddar in videon på andra platser och sprider länkar till videon, samt hur väl videon stämmer överens med YouTubes Terms of Service.

Nokia har släppt en ny musikmobil som har pekskärm och inbyggd GPS. Modellen heter 5230 och man uppger att mobilen klarar av att spela upp musik i 33 timmar med bara en batteriladdning. Mobilen kostar 1 900 kronor, men finns också i ett utförande för 2 900 kronor med obegränsad tillgång till musiken på Nokia Music Store.

Den engelska regeringen har återigen tagit upp förslaget om att stänga av fildelare som återkommande gör intrång i upphovsrätten. I tisdags föreslog man att införa hårdare lagstiftning omgående, eftersom utskicken av varningsbrev som pågått under en tid inte har fått den effekt man hoppats på.

Den svenska tjänsten Chilirec har lämnat in en anmälan till Konkurrensverket gällande de fyra stora skivbolagen Universal, EMI, Warner och Sony. Chilirecs VD Carina Dreifeldt menar att skivbolagen förstör konkurrenssituationen när det gäller musik på nätet genom att tillsammans välja vilka tjänster de ska samarbeta med.

MySpace köpte nyligen upp rekommendationstjänsten iLike, som har 55 miljoner registrerade användare. Köpeskillingen var enligt Digital Media Wire 20 miljoner dollar. iLike har en mycket populär applikation på Facebook med 10 miljoner användare och man utvecklade nyligen en applikation som automatiskt listar aktuella konserter baserat på vad man lyssnar på för musik i sin iPod eller iPhone. Sedan tidigare har iLike en av de mest populära konsertapplikationerna, Local Concerts, som går att ladda ned från App Store.

Universal har ingått ett samarbetsavtal med Echospin när det gäller digital marknadsföring. Echospin driver en plattform som gör det möjligt att hantera en mängd såväl digitala som fysiska musikprodukter på ett effektivt sätt.

En nygjorde studie från EU-kommissionen, Digital Competitiveness, visar att två tredjedelar av de europeiska konsumenterna i åldern 16-24 är villiga att betala för innehåll på nätet. Studien visar också att tio procent i åldersgruppen redan idag betalar för digitalt innehåll.

Den nya tjänsten Comparedownload.com gör det möjligt för kunder att jämföra priser mellan olika musiktjänster online. Sajten har avtal med iTunes, Amazon, We7 och många andra onlineshoppar. Förutom prisjämförelser kan kunderna kommentera låtar och skapa spellistor.

BigChampagne har lanserat en ny plattform som underlättar inhämtning av information från webben för musikägare. TweetStream och Breaking News heter de två nya funktionerna som kommer att vara integrerade i plattformen BC Dash. Företaget håller också på att utveckla motsvarande funktioner för film- och TV-branschen.

Napster har skrivit ett paneuropeiskt distributionsavtal med EMI. Avtalet har slutits av CELAS som representerar EMI i Europa, och man har tidigare också förhandlat fram avtalen med 7digital, iTunes och Nokia.

Gogoyoko är en ny musiktjänst kombinerat med ett socialt nätverk där fans kan köpa musiken direkt från artisterna. Genom det sociala nätverket försöker man koppla samman fans med artister och skapa direktrelationer.

EUkommissionen utreder just nu ett flertal fall av exploderande iPods och iPhones. Enligt Apple är de fall som inträffat enstaka händelser och det finns inget som stöder ett generellt problem hos produkterna.

Daniel Johansson