6 december 2022

4 Snabba: My Söderholm, Mello-starka Emperial Music

Åtta låtar i Melodifestivalen 2023 är förlagda på Emperial Music och tre av de tävlande artisterna finns dessutom på Emperials label. Det är en rejäl framgång för ett bolag som bara funnits i drygt ett år. MI tog kontakt med My Söderholm, som driver bolaget tillsammans med låtskrivaren och producenten Anderz Wrethov.

Förlagssidan av Emperial hade fyra låtar i Melodifestivalen 2022. Nästa år har ni åtta. Kan du berätta lite om satsningen som lett till den här framgången?

– Vi hade ett fantastiskt år i Melodifestivalen 2022 med fyra låtar på förlagssidan som alla tog sig till final och ovanpå på det fick vi ett stort genombrott med Tone Sekelius som artist. Därför ville vi utöka satsningen ytterligare i år och har jobbat intensivt med att hitta rätt låtar och artister för tävlingen. Med Anderz Wrethovs framgångar i tävlingen och min bakgrund från att driva sociala medier-kampanjer för bland annat Melodifestivalen och Eurovision kände vi att vi ville ta upp satsningen ytterligare en nivå till nästa års tävling.

Tre av bidragen framförs dessutom av artister på Emperials label. Tone Sekelius mötte vi redan förra året. Vad kan du berätta om nykomlingarna Signe & Hjördis och Eden?

– Signe & Hjördis är två väldigt talangfulla tjejer och barnbarn till den legendariska artisten Gullan Bornemark som är mest känd för sin klassiska hit Sudda Sudda från 1967. Eden har tidigare ingått i en duo med sin syster och har på kort tid blivit en respekterad låtskrivare och artist. Vi hade faktiskt ingen plan att skicka in Eden till Mello när vi signade henne utan det var någonting som växte fram på grund av den fantastiska låten som hon och låtskrivarna skrev strax före inskick.

Emperial startade förra hösten, som en musikmediebyrå. Fanns det en plan redan då att vara även label och förlag?

– Vår plan har hela tiden varit att stå på tre ben: label, förlag samt musikmediebyrå. Förutom att lansera egna artister och låtar är målet att skapa de bästa förutsättningarna för brand-samarbeten mellan varumärken, låtskrivare, artister och kommersiell musik. Det finns mycket talang där ute som vi känner att vi kan hjälpa genom att skapa nya möjligheter och intäktskällor som kanske i vanliga fall skulle falla mellan stolarna.

Vad händer mer på Emperial framöver?

– Vårt fokus framöver är att fortsätta bygga de tre delarna i bolaget och att sträva efter att ligga i framkant med nya tekniker. Emperial har även startat Emperial Icons som är ett TikTok-nätverk bestående av omkring 50-profiler där vi gör flera samarbeten mellan just musik och brands. Där har vi också implementerat ett nytt system för att på ett smidigt sätt kunna jobba med specialdesignade sociala medier -filter. Just nu gör vi bland annat en julkampanj på TikTok för Pressbyrån. Dessutom satsar vi mycket på web3 där vi i början av nästa år kommer lansera ett spännande musikprojekt på en stor spelplattform.

Christel Valsinger