22 november 2022

JOHANSSON om Universals nya streamingtjänst, DoReMIR, Tracklib mm

Universal släpper ny global streamingplattform helt fokuserad på klassisk musik. Svenska DoReMIR släpper ny AI-app för automatiserad musikanalys, och Spotify avslöjar siffror om hur effektiv den nya annonsfunktionen Marquee är. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Svenska DoReMIR har lanserat ScoreCloud Songwriter, en AI-baserad programvara som hjälper låtskrivare och kompositörer att automatiskt notera sina sånger och vidareutveckla musikaliska idéer till en sångskiss som andra kan ta del av.

Programmet separerar ut rösten från kompljudet i ljudinspelningen, transkriberar musiken till noter, ackord och sångtext, och resultatet kombineras automatiskt till ett “Lead sheet” med melodinoter, sångtext och ackordssymboler. Än så länge klarar den automatiserade transkriberingen av låttexter sjungna på engelska.

Låtskrivaren kan sedan redigera sina noter i detalj, fixa eventuella avvikelser i timing eller tonhöjd, redigera sångtexten, lyssna på det separerade sångljudet och välja mellan olika kompstilar och trumkomp för att göra en sångskiss.

Sven Ahlbäck, VD på DoReMIR, säger:

– Många etablerade och aspirerande låtskrivare är lysande musiker men brottas med att notera sin musik för att göra det möjligt för andra att spela den. Vår vision är att ScoreCloud Songwriter ska hjälpa låtskrivare, kompositörer och andra som jobbar med musik. Det kanske även kan inspirera musikälskare som aldrig trodde de själva kunde skriva en låt. Vi hoppas detta blir ett oumbärligt verktyg för att skapa, dela och bevara musik.

ScoreCloud Songwriter har en gratis 10-dagars testperiod när man registrerar sig för ett betalabonnemang, och sedan en prenumeration på $9.99/månad eller $99/år.

Mer information: scorecloud.com/songwriter

—–

Svenska samplingstjänsten Tracklib har lanserat en tävling där användarna kan producera en låt åt CeeLo Green, ena hälften i Gnarls Barkley och del av Atlanta´s Goodie Mob. Han säger:

”This is a wonderful and unique opportunity to produce a hit record for me. Download as many Tracklib samples as you’d like, I’m going to do my thing—and if it’s a hit, we got a hit, baby!”

I samband med det har Tracklib också gjort en minidokumentär om bakgrunden till Atlantas dominans inom hiphop.

Och som grädde på moset berättar Per Stenius, som är marknadschef på Tracklib, att fem samplingar från Tracklib finns med på den nya Brockhampton-skivan som släpptes nyligen, och en sampling på Nas nya album.

Alla nyheter och mer därtill finns på Tracklibs blogg på https://www.tracklib.com/blog.

—–

IFPI släppte i veckan nya siffror kring musikkonsumtionen runt om i världen, i rapporten ”Engaging with music”. I Sverige presenterades siffrorna på ett event på Södra Teatern, något som MI skriver om här.

Rapporten visar att bland de 22 länder som undersökts ligger Sverige i topp vad det gäller andel betalande prenumeranter, 56 procent av internetanvändarna betalar för ett streamingabonnemang. Men Storbritannien och USA är inte långt efter, med 52% och 51%.

För varje omgång av den här årliga rapporten har det blivit allt tydligare hur streamingen successivt blivit det standardiserade sättet för människor att lyssna på musik runt om i världen. 74% av internetanvändarna i de undersökta länderna anger att de lyssnar på musik på någon form av licensierad streamingtjänst, inkluderat både gratis och premium-tjänster.

En annan intressant siffra var att nästan hälften av alla gamers hade tittat på någon form av livekonsert på en gamingplattform under de senaste tre månaderna.

Rapporten dyker lite djupare i fyra länder, Indien, Kina, Indonesien och Nigeria, där det sistnämnda landet har hela 88 procent som använder sig av licensierade streamingtjänster och så mycket som 64% hade tittat på en livekonsert på nätet under de senaste tre månaderna.

Läs hela rapporten

—–

Deutsche Grammophon, som ägs av Universal Music Group, har lanserat en fristående stremingtjänst som heter STAGE+, som är inriktad mot klassisk musik. Lanseringen följer något som kanske skulle kunna kallas en trend, med nya streamingplattformar som riktar in sig mot en specifik målgrupp eller på annat sätt nischar in sig på ett visst område, i jämförelse med de stora all-you-can-eat-plattformarna som Spotify och Apple Music.

Exempel är Idagio.com eller Primephonic för klassisk musik, jazzed.com för jazz, Deedo.io för afrikansk musik, UFC Ultimate Sound för ”fighting-musik”, Beatport för DJs, Sonstream, m fl. Kanske är det så att nischade streamingtjänster mot specifika genrer är på väg att bli större, i takt med att musikälskare blir mer ”streamingmogna” och vill ha mer än bara stora gigantiska bibliotek på 100 miljoner låtar.

Robert Zimmermann, som är Vice President Consumer Business på Deutsche Grammophon, säger:

– We are about to enter an exciting new era for streamed classical performances. STAGE+ will explore the limitless creative and curatorial possibilities that digital technologies have to offer to bring the creative work of DG’s artists – and beyond – closer to their audience.

Läs pressmeddelande

www.stage-plus.com

—–

Spotify har släppt resultat från en undersökning man gjort tillsammans med åtta labels, för att se hur bra marknadsföringsfunktionen Marquee fungerar, i jämförelse med vanliga kampanjer i sociala medier.

Marquee är en annonseringsfunktion i Spotify-appen, som fortfarande är i betaversion, där man kan betala för att få en ”fullskärmsexponering”, eller ”homepage takeover” som det ibland kallas, gentemot fans som tidigare har visat intresse för artisten eller musiken.

Enligt undersökningen ger Marquee i genomnsitt 10 gånger så mycket ROI (Return on Investment) jämfört med annonser i sociala medier, d.v.s. Marquee ger 10 gånger så många strömmar som specifikt nischad annonsering på sociala plattformar.

Resultaten är i sig kanske inte förvånande, det krävs trots allt fler steg för fans att gå från en social plattform in i Spotify och lyssna på musik, men för vissa av deltagarna fick det extra stor effekt. SuzAnn Brantner, Head of Marketing på labeln YMU, kommenterar resultaten:

– We have always questioned whether our social ads were truly driving engagement on Spotify. With these results from Steve Aoki’s single, ’Just Us Two,’ we were able to see the value in marketing directly on a music platform over social ads — our Marquee campaign was over 20x times more cost-efficient than our social ads promoting the single.

Än så länge finns Marquee i betaversion på ett utvalt antal marknader, däribland USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Mexiko och Australien. Än så länge finns inte funktionen för den svenska marknaden.

Läs mer

—–

Lästips: Can Elon Musk’s Twitter takeover trigger a revolution for creator pay?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se