Nyheter 21 november 2022

Johannes Sjöberg till Pophouse

Pophouse Entertainments rekryteringsräd fortsätter. Nu knyter bolaget till sig Johannes Sjöberg, med bakgrund på alla tre majors, som affärsutvecklingschef. 

Storsatsande Pophouse fortsätter rekrytera och expandera. MI har tidigare rapporterat om att branschbekanta som Per Sundin och Johan Lagerlöf fått ledande roller och köp av katalog med Swedish House Mafia och Avicii.

Senast att ansluta är Johannes Sjöberg som antar rollen som affärsutvecklingschef. ”Hans uppgift blir primärt att finna synergier mellan olika affärsområden och knyta ihop värdeskapande samarbeten inom Pophouse koncernen” skriver Pophouse i ett pressmeddelande.

Musikbranschveteranen Sjöberg är efter ett par år som bokförläggare på Bonnier/Max Ström nu tillbaka i underhållningsindustrin genom sin nya roll på Pophouse.

Johannes Sjöberg började sin bana på Warner Music 1993 och har därefter arbetat med alla majorbolag i olika roller som A&R, marknadschef och inom innovation. Under hans senaste sejour på Universal Music sjösatte han etiketten Stories – ett hem för all typ av underhållning. Det ledde bland annat till en lyckosam livesatsning för flera av Universal artister, världens mest sedda kortfilm Kung Fury och ett framgångsrikt samarbete med producenten Peter Nordahl som mynnade ut i album och samarbeten med bland andra Sven-Bertil Taube och Henrik Dorsin.

– Johannes är en kreativ injektion som kan konststycket att skapa affärsnytta utan att kompromissa med en bra idé. Det är något vi värdesätter högt. Johannes jobb har uppmärksammats av både Grammis- och Tv-kristalljurys, vilket skvallrar om att han kan det han gör. Det är en ynnest att få välkomna honom till vårt team, säger Johan Almqvist, CXO på Pophouse.

Under 00-talet drev Johannes även egna bolag och var med och skapade två tv-serier med Magnus Uggla för SVT. Han blev också vida uppmärksammad för det innovativa greppet att lansera The Ark i magasinformat.

– Jag har sysslat med all typ av underhållning i många olika former. Därför kändes rollen som affärsutvecklingschef på Pophouse som handen i hösthandsken. Jag kommer – som min resumé indikerar – att kunna arbeta brett med alla Pophouse intresseområden och försöka bidra till synergier mellan de samma. Pophouse är enligt mig det mest spännande företaget inom underhållning just nu och jag ser mycket fram emot att få vara med på resan. Känner jag mig själv föds kanske lite nya idéer också, säger Johannes Sjöberg.

Lars Nylin