14 november 2022

Augustine och Sony Music Publishing i samarbete med Volvo

I en kampanjfilm för Volvos nya elektriska SUV framför Augustine en nytolkning av hiten New World Coming. Kampanjen är gjord av byrån AKQA och bakom musiken ligger Sony Music Publishing.

Låten New World Coming är skriven av Barry Mann och Cynthia Weil och blev en hit med ”Mama” Cass Elliot 1970. Nina Simone gjorde en cover på den året efter. Nu framförs den av Augustine, producerad av Fredrik Gustavsson, Rassmus Björnson och Agrin Rahmani, i en nyinspelning för Volvos nya modell EX90. För kampanjen står byrån AKQA och bakom musiken ligger Sony Music Publishing.

Under ett lanseringsevent den 9 november streamades kampanjfilmerna ut till hela världen från Kungsträdgården i Stockholm.

”Den här låten är hoppfullhet i sin renaste form och det kändes speciellt att göra en cover av den just nu. Den rymmer så mycket sårbarhet och kraft på samma gång”, säger Augustine i ett pressmeddelande.

”Det är en ynnest att få representera en så pass legendarisk evergreen som New World Coming och i kombination med en stjärna som Augustine tar det helt klart saker till nästa nivå. Ett stort tack till teamet på AKQA och Volvo för förtroendet, och att ni älskar denna låt lika mycket som vi gör,” säger  Viktor Waldås, Co-Director of Sync på SMP Scandinavia
Filmen och eventet är första etappen av en kampanj som rullas ut globalt under en tid framöver.

“Vi är glada att få arbeta med Augustine och stötta en fantastisk ung talang från vår hemstad. Texten i New World Coming sätter ton för den nya era som Volvo Cars inleder i samband med dagens introduktion av Volvo EX90″, säger Andreas Malm, creative director på Volvo Cars.

Christel Valsinger