Nyheter 28 september 2022

Pophouse investerar i Aviciis katalog

Pophouse Entertainment blir ny huvudägare i Aviciis musikrättigheter. Familjen Bergling blir minoritetsägare och bildar ett bolag ihop med Pophouse som ska förvalta Tim ”Avicii” Berglings katalog.

Pophouse Entertainment gick tidigare i år in i Swedish House Mafias rättigheter. Nu kommer nyheten att bolagen går in och köper 75% av Aviciis rättigheter. 25 % av ägandet kvarstår hos familjen Bergling. Någon prislapp har inte framkommit. Tidigare i år uppgav nyhetsbyrån Bloombergs att Pophouse, ägt av Björn Ulvaeus och Conni Jansson, vill ta in mellan 5 och 10 miljarder svenska kronor för att investera i musikkataloger.

I ett pressmeddelande sägs om Avicii-köpet:

”Som ett led i Pophouse globala satsning på musikkataloger blir bolaget ny huvudägare i Aviciis musikrättigheter. Familjen Bergling förblir minoritetsägare och bildar samtidigt ett nytt gemensamt bolag med Pophouse för att vidareutveckla och förstärka Aviciis unika musikarv. Den svenske världsartisten har fler månatliga lyssnare globalt på Spotify än exempelvis The Beatles, Madonna, Elvis Presley, The Rolling Stones och Bob Marley. Det nya partnerskapet grundar sig i den mångåriga relationen mellan Pophouse VD och familjen Bergling som bland annat redan har resulterat i öppnandet av det interaktiva museet Avicii Experience i Stockholm tidigare i år.

Familjen till den hyllade DJ:n, låtskrivaren, producenten och kompositören Avicii, född Tim Bergling, har ingått ett avtal med Pophouse Entertainment (Pophouse), det Stockholmsbaserade företaget som utvecklar varumärken inom musik och underhållning, däribland den banbrytande virtuella konserten ABBA Voyage i London. Pophouse har förvärvat 75 % ägande i artistens masterinspelningar och förlagsrättigheter, medan familjen behåller ägandet av de återstående 25 %. Ett joint venture har skapats mellan Tim Berglings familj och Pophouse för att värna om Aviciis oförglömliga arv genom framtida globala satsningar, såsom det interaktiva museet i Stockholm, Avicii Experience, som Pophouse och familjen Bergling redan har samarbetat kring och öppnat i februari.

För Tim Berglings båda föräldrar, Klas Bergling och Anki Lidén, innebär avtalet med Pophouse en möjlighet att ta ett steg tillbaka från många av de uppgifter som krävs för att driva en världsberömd musikers verksamhet i en digital värld under ständig utveckling. Det ger dem mer tid att fokusera på stiftelsen Tim Bergling Foundation, som de grundade i deras sons namn ett år efter hans bortgång.”

-Pophouse har presenterat ett konkret koncept och förslag för ett långsiktigt vårdande och utvecklande av Tims musikarv. Genom denna affär säkrar vi stiftelsen Tim Bergling Foundations långsiktiga ekonomiska förutsättningar och skapar samtidigt ett större utrymme för att agera mer kraftfullt inom de viktiga framtidsfrågorna kring barn och ungas psykiska hälsa och välmående. Stiftelsen Tim Bergling Foundation är ett engagemang på heltid, verksamheten har bara några år på nacken och mycket behöver göras under lång tid framöver, säger Klas Bergling, Aviciis pappa.

Pophouse VD Per Sundin, som först kontrakterade Avicii till Universal Sweden 2010, då i egenskap av Universals Nordenchef, fortsätter:

-Tim var inte bara en av världens bästa DJ:s, han var ett extremt produktivt geni som alltid gick sin egen väg, blandade genrer, utmanade konventioner och skapade musikhistoria. Jag följde hela hans resa och det är med ära och stolthet som jag och hela Pophouse tillsammans med familjen Bergling kommer att vårda och introducera hans musik för nya generationer av lyssnare i alla delar av världen.

Pophouse investeringschef, Johan Lagerlöf, säger:

-Vi investerar för att bygga upp en samling artister som på olika sätt har definierat modern popmusik. Artister som har låtar som kan vara klassiker redan idag och ikoniska imorgon. De som förändrat musikvärlden på global nivå. Sådana låtskatter ska inte bara kommas ihåg, de ska upplevas fullt ut på nya och spännande sätt. Det är framtiden vi formar.

Avicii-avtalet kommer några månader efter att Pophouse förvärvade masterinspelningarna och förlagsrättigheterna till Swedish House Mafias musikkatalog, och bildade ett joint venture med trions medlemmar för att utveckla och stärka SHM-varumärket över hela världen.

Tidigare i år tillkännagav Pophouse att de siktar utanför Sverige, genom att utse före detta chefen för Capitol Music Group och Columbia Records, Steve Barnett, till företagets investeringsrådgivningskommitté, ”med uppdraget att leda företagets sökande efter USA- och Storbritannien-baserade rättigheter, för att hitta nya ikoniska artistvarumärken att utveckla” som det sammanfattas i pressmeddelandet.

Avicii blev först känd 2011 med sin Grammy-nominerade singel ”Levels”. 2012 rankades han som den främsta DJ:n i världen av den internationella branschbibeln DJ Magazine. Hans debutstudioalbum, True, låg topp 10 i mer än 15 länder, drivet av hitlåten ”Wake Me Up”. Artisten släppte sitt andra toppalbum, Stories, 2015, och en fjärde EP, Avīci, 2017. Avicii nominerades också till en Grammy Award för sitt arbete med ”Sunshine” med David Guetta 2012.

Genom sina musikprojekt samarbetade Avicii med ett brett spektrum av musiker inom många genrer, inklusive Coldplays frontman Chris Martin, Mac Davis, Nile Rodgers, Rita Ora, Adam Lambert, Audra Mae och Wyclef Jean. Han producerade musik för Madonna, Coldplay och DJs som David Guetta och Tiësto, och blev en av världens mest efterfrågade DJs och producenter. Inom DJ- världen har han nämnts som en stor inspirationskälla för namn som Kygo och Martin Garrix. Artistens tredje och sista album, Tim, släpptes postumt 2019, med svenska producenter och låtskrivare som Vincent Pontare, Salem Al Fakir, Carl Falk, Joakim Berg, Albin Nedler, Kristoffer Fogelmark med flera. Om albumet skrev New York Times: ”Tillsammans representerar ljuden och känslorna [Tims låtar] ett sammanhållet och slående steg framåt för en musiker som redan är känd som en av de mest slagkraftiga innovatörerna inom elektronisk pop under det senaste decenniet.”

Fyra år efter hans alltför tidiga bortgång når Avicii mer än 30 miljoner lyssnare i månaden på Spotify, vilket rankar honom före globala musikikoner som The Beatles, Madonna, Elvis Presley, The Rolling Stones och Bob Marley, för att nämna några. Hans tio populäraste låtar på plattformen har streamats nästan åtta miljarder gånger tillsammans, varav tre globala hits — ”Wake Me Up”, ”The Nights” och ”Waiting For Love” — har streamat mer än en miljard gånger vardera.

Lars Nylin

Bild: pressbild Pophouse Entertainment